„Latgales Laiks” iznāk latviešu un krievu valodās visā Dienvidlatgalē un Sēlijā, „Latgales Laiks” latviešu valodā aptver Daugavpils pilsētu, Augšdaugavas novadu un apkārtējos novadus un pilsētas.
2024. gada 29. marts
Piektdiena
Agija, Aldonis
+9.0 °C
apmācies

Daugavpils rūpniecības flagmaņi

Sergejs Kuzņecovs

Uzņēmumi „Zieglera Mašīnbūve” un „Axon Cable” Daugavpilī ir vieni no lielākajiem ne tikai pilsētā, bet arī visā reģionā. Katra rūpnīca ir gājusi savu attīstības ceļu, tiecoties palielināt savu ražošanas jaudu un uzlabojot produkcijas kvalitāti.

Abi uzņēmumi veidoja jaunu ražotni uz veco rūpnīcu bāzes. Francijas firma „Axon Cable” ievācās slēgtās ķīmiskās šķiedras rūpnīcas telpās, bet Vācijas firma „Zieglera Mašīnbūve” – valsts uzņēmuma „Virpa” teritorijā, kuram draudēja bankrots.

No bankrota līdz tirgus līderim

Uzņēmuma „Ziegler” īpašnieks Martins Cīglers pēc pļaujmašīnu „Mortl” ražošanas tehnoloģijas iegādes meklēja vietu, kur varētu izvietot ražotni. Vācijas darbgaldu un mašīnbūves savienība organizēja braucienu pa Baltijas valstīm, kura laikā M. Cīglers izvēlējās Daugavpili.

Redzeslokā nokļuva valsts uzņēmums „Virpa”, kas nodarbojās ar virpu remontu. Taču no rūpnīcas agrākās slavas nekas daudz nebija palicis pāri. Cehi bija bēdīgā stāvoklī, tiesā – rūpnīcas likvidēšanas lieta.

1997. gada 11. decembrī tika parakstīts pirkšanas—pārdošanas līgums ar nosacījumu, ka M. Cīglers dzēsīs nodokļu parādus 755 995 latu apmērā. 1998. gada 1. janvārī rūpnīca sāka darbu.

Pirmie soļi -- telpu remonts un normālu darba apstākļu radīšana. Tika nomainītas iekārtas. Par 1 miljonu marku iegādājās pirmo lāzera darbgaldu, kurš mainīja visu ražošanas procesu. Piecpadsmit mēnešus pēc rūpnīcas iegādes sākās pirmo pļaujmašīnu ražošana, bet pirmajā darba gadā tika izveidotas vēl 25 darba vietas.

2001. gada martā ieviesa jaunu virzienu – autotehnikas ražošanu. No Čehijas pārcēla ražošanas līnijas – kabeļu savienojumu izgatavošanu drošības spilveniem automašīnām „Opel”, vēlāk – arī „Renault”.

No pļaujmašīnām līdz mājām uz riteņiem

Divdesmit gadu garumā uzņēmums „Zieglera Mašīnbūve” pastāvīgi attīstījās. Pašlaik rūpnīcas darbībā ir četri virzieni – autotehnika, mašīnbūve un metālapstrāde, transports un projekts „Ziegler Adventure” (mājas uz riteņiem).

„Kad bija veikti daudzi testi, šī gada maijā mūsu rūpnīcā tapa pirmais sērijveida produkts „Ziegler Adventure” – VIP klases māju uz riteņiem. Jūnijā mēs demonstrējām mašīnu tematiskajā izstādē Vācijā un saņēmām lieliskas atsauksmes. Perspektīvā, līdz 2020. gadam, plānots saražot līdz 16 automašīnām gadā,” pastāstīja „Zieglera Mašīnbūve” valdes locekle Tatjana Morenko.

Aptuveni puse rūpnīcas produkcijas ir savā nozarē populāru uzņēmumu zīmoli, turpina T. Morenko: „Biznesa struktūra mainās, mums ir svarīgi jauni produkti. Mēs ražojam produkciju ar svešiem zīmoliem, bet gandrīz puse – vairāk nekā 1000 nosaukumi – ir mūsu pašu produkti, no rezerves daļām līdz pat pilnībā nokomplektētiem lauksaimniecības agregātiem.”

Ar vēstniecības vieglo roku

1998. gadā koncernam „Axon Cable” bija nepieciešamas jaunas ražošanas platības Eiropā. Bija ideja atvērt ražotni Slovākijā, Ukrainā, bet, tā kā uzņēmumam bija izveidojusies laba sadarbība ar Francijas vēstniecību, izskanēja piedāvājums apskatīt iespējas Latvijā un Rīgā, izmantojot „Radiotehnikas” bāzi, sākt darbu.

Saskaņā ar koncerna politiku, ražošanas telpām jābūt uzņēmuma īpašumā. Rīgā neizdevās vienoties par cenu, un rezultātā, atkal ar vēstniecības palīdzību, tika piedāvātas bijušās ķīmiskās šķiedras rūpnīcas platības.

2000. gada 8. augustā Daugavpilī sāka darbu rūpnīca „Axon Cable”.

Aizsniedzās līdz kosmosam

Sākotnēji rūpnīcā tika komplektēti kabeļi telekomunikāciju tirgum, un, kad 2007./2008. gadā nozarē iestājās lejupslīde, sākās jaunu attīstības ceļu meklējumi. Tādējādi radās produkti medicīnas un aerokosmiskajai nozarei.

Pašlaik rūpnīca piedāvā produkciju šādos sektoros: aerokosmiskā nozare – 24%, naftas pārstrādes nozare – 21%, autorūpniecība – 20%, rūpnieciskie kabeļi – 16%, medicīna – 10%, citi produkti – 9%.

Daugavpilī ražotie savienojumi lido aerobusos A350 un kosmosā – tie ir Eiropas kosmosa aģentūras, kā arī Krievijā ražoti pavadoņi.

 2012. gadā „Axon Cable” atklāja jaunu cehu, kurā tiek ražoti savienošanas elementi autorūpniecībai. Pašlaik cehs strādā diennakts režīmā, tam ir pasūtījumi līdz gada beigām.

„Zieglera Mašīnbūve” skaitļos

Sākotnēji strādāja 113 cilvēki, pašlaik – 308 (15 cilvēki strādā rūpnīcā kopš 1998. gada).

Uzņēmuma apgrozījums – 15,31 miljoni eiro.

„Axon Cable” skaitļos

Sākotnēji strādāja 30 cilvēki, pašlaik – 450.

Uzņēmuma apgrozījums – līdz 26 miljoniem eiro.