„Latgales Laiks” iznāk latviešu un krievu valodās visā Dienvidlatgalē un Sēlijā, „Latgales Laiks” latviešu valodā aptver Daugavpils pilsētu, Augšdaugavas novadu un apkārtējos novadus un pilsētas.
2024. gada 24. aprīlis
Trešdiena
Nameda, Ritvaldis, Visvaldis
+6.3 °C
apmācies

Pašvaldības diskutēs par autobusu saglabāšanu laukos

Sergejs Maksimovs un Sergejs Mihailovs diskutē par nerentablajiem reisiem // Foto: Egita Terēze Jonāne

Autotransporta direkcija (AD) šogad plāno nozīmīgu autotransporta tīkla pārskatīšanu visā Latvijas teritorijā. Galvenās prioritātes ir izvērtēt vēlo vakara stundu, dienas vidus un brīvdienu reisu rentabilitāti un pārskatīt maršrutus, kuros vidēji pārvietojas mazāk nekā pieci pasažieri. Turklāt kā alternatīva slēgtajiem maršrutiem jau šogad testa režīmā varētu tikt piedāvāti reisi pēc pasūtījuma.

Autotransporta direkcija gatava kompromisiem

 “Autobusi vēl kursē, bet pasažieru vairs nav,” ar šādu reģionālo autobusu maršrutu tīkla pieprasījuma realitāti 17. janvāri iepazīstināja AD vadītājs Kristiāns Godiņš. Kopš 2014. gada pārvadāto pasažieru skaits reģionālo maršrutu autobusos sarucis par 3,8 miljoniem, dažus gadus pat par 5%. Attiecīgi, autobusu nobraukums gan nav samazinājies, tāpēc piešķirtais valsts budžeta apmērs vairs nav pietiekams un jāveic pārmaiņas.

Pirmkārt, jāslēdz reisi un maršruti, bet jāplāno arī citas aktivitātes optimizācijai. „Transports pēc pieprasījuma nav plāksteris visiem gadījumiem, bet īstenojams atsevišķos gadījumos, kur nav alternatīvu,” K. Godiņš skaidro, ka jau šogad katrā plānošanas reģionā varētu izmēģināt šādu pakalpojuma veidu 1--2 maršrutos. Paredzēts arī atbalstīt pārvadātāju pāreju uz mazākas ietilpības autotransportu, mainot normatīvos noteikumus, lai sabiedriskā transporta pakalpojumi varētu tikt sniegti arī ar vieglajiem automobiļiem.

Latgalē, salīdzinājumā ar 2014. gadu, pasažieru skaits sarucis par 670 tūkstošiem. Ieņēmumi, kas segtu brauciena izmaksas, šajā reģionā ir viszemākās -- 28%. Lai gan pārskatīt tīklu paredzēts visā Latvijā, vienīgais reģions, kur pasažieru skaits audzis, ir Kurzeme. AD skaidro, ka tur notikuši jaunu pasažieru pārvadātāju atvērtie konkursi, kā rezultātā celtas kvalitātes prasības. Rezultātā ir iegādāti jauni, moderni autobusi, un to pasažieri novērtē. Savukārt Latgalē tas nav noticis. “Kurzemes reģionā vidējais autobusu parka vecums ir divreiz jaunāks nekā Latgales reģionā,” atzīmēja K. Godiņš.

Daugavpils autobusu parks varētu slēgt gandrīz 50 reisus

Pat, ja pārmaiņas tiks veiktas operatīvi, zaudējumi būs arī šogad, galvenokārt akcīzes nodokļa celšanās dēļ. „Valsts ir tā, kas organizē un dotē sabiedrisko transportu,” atsaucoties uz izskanējušo kritiku no pašvaldību puses atgādināja K. Godiņš, „Pašvaldības ir svarīgs sadarbības partneris, bet, vai tās būtu gatavas ilgstoši piedāvāt pakalpojumu, kura izmaksas par 10--15% pārsniedz iespējas?”

Šobrīd ieteikumi nosūtīti izskatīšanai plānošanas reģioniem un AD gaida no tiem un pašvaldībām ieteikumus. AD gan uzsver, ka netiks slēgti reisi, kurus skolēni izmanto, lai nokļūtu mācību iestādēs, kā arī, ja nav citu alternatīvu, lai nokļūtu  darba vietā vai novada centrā.


Dinija Jemeļjanova, Egita Terēze Jonāne