„Latgales Laiks” iznāk latviešu un krievu valodās visā Dienvidlatgalē un Sēlijā, „Latgales Laiks” latviešu valodā aptver Daugavpils pilsētu, Augšdaugavas novadu un apkārtējos novadus un pilsētas.
2024. gada 20. aprīlis
Sestdiena
Mirta, Ziedīte
+4.7 °C
apmācies

Absolventus un skolotājus šokē matemātikas eksāmens

2017. gada matemātikas eksāmena uzdevumi // Foto: Aleksandrs Rube

Piektdien, 25. maijā, Latvijas vidusskolās notika obligātais matemātikas eksāmens, kurš izraisīja negatīvu atsauksmju gūzmu gan plašsaziņas līdzekļus, gan sociālajos tīklos. Divpadsmito klašu skolēni un viņu vecāki kritizēja eksāmena autorus, kurš, viņuprāt, bija sastādīts ļoti neparasti.

Matemātikas eksāmena darbus sāks pārbaudīt tikai pēc divām nedēļām, tāpēc pašlaik vēl ir pāragri spriest, cik viegls vai sarežģīts tas patiesībā bijis. Tomēr „Latgales Laiks”, lai noskaidrotu situāciju, vērsās Daugavpils Izglītības pārvaldē (IP), kā arī dažās skolās.

Neveikls solis jaunās izglītības virzienā

Daugavpils IP metodiķe Jeļena Azareviča, kura ir atbildīga par Latvijas matemātikas skolotāju apvienības darbu Latgales reģionā, atzina, ka šogad eksāmena formāts tiešām bija mainīts. Pēc visa spriežot, tā sastādītāji nolēma akcentēt zināšanu pārbaudi gaidāmās kompetenču izglītības reformas ietvaros. Tāpēc eksāmena pirmajā daļā bija daudz teksta uzdevumu, bet otrajā un trešajā daļā – daudz neparastu formulējumu. Skolēniem bija nevis vienkārši jātiek galā ar dažādām formulām, bet ar aprēķinu palīdzību jāatrisina konkrētas problēmsituācijas.

„No matemātikas viedokļa šis jautājumi bija sastādīti precīzi un skaisti,” atzīmēja J. Azareviča, „taču tie patiešām izrādījās ļoti neierasti tiem, kuri cerēja ieraudzīt tikai formulas. Viņiem vajadzēja ļoti labi saprast uzdevumu kontekstu.”

Speciāliste uzsver, ka ik gadu eksāmenos skolēniem „uzdod” nervi un jau pirms eksāmena beigām tiek nodotas neaizpildītas veidlapas. Šajā ziņā diezin vai var uzskatīt, ka šīgada matemātikas eksāmens bija izņēmums. Taču tiem, kuri vēlējās to nokārtot labi, tiešām bija jāpārvar gana daudz grūtību, jo aptuveni 50% jautājumu (tostarp ar attēliem) bija rūpīgi jāiedziļinās uzdevumā un jāmeklē kreatīvs risinājums.

Kā pastāstīja Špoģu vidusskolas direktors Jānis Belkovskis, šogad tik tiešām eksāmenā bija pārmērīgs sasprindzinājums – daži skolēni gāja projām, nepabeiguši uzdevumu pildīšanu. Viņš uzsvēra, ka jāpārskata ne tikai šis eksāmens, bet arī ieskaišu princips kopumā, jo četras stundas nepārtrauktas garīgas slodzes skolēniem ir pārāk ilgs pārbaudījums.

Savukārt Daugavpils krievu vidusskolas – liceja direktore Irina Paura informēja, ka šis eksāmens noritēja normāli. Lai gan tas izrādījās nedaudz sarežģītāks, nekā iepriekš, liceja audzēkņi tika ar to galā bez liekām emocijām. Nekādus aizrādījumus neizteica nedz novērotāji, nedz skolotāji. Visdrīzāk, svarīga loma bija tam, ka izglītības iestādē liela uzmanība tiek veltīta eksaktajām zinātnēm.

Pilnu rakstu lasiet 1. jūnija numurā.