Mūs lasa Daugavpils, Ilūkstes, Preiļu, Krāslavas, Dagdas, Aglonas, Līvānu un citās pilsētās un novados
2018. gada 21. novembris
Trešdiena
Andis, Zeltīte
-8.6 °C
skaidrs laiks

Dzelzceļa elektrifikācijas projekts nav iesaldēts

mk.gov.lv

Pagājušajā gadā presē regulāri bija lasāmas publikācijas par virziena Rīga—Daugavpils un Rīga—Rēzekne dzelzceļa elektrifikācijas projektu. Šogad kaislības un sarunas ir pieklusušas, lai gan summa vairāk nekā 550 miljoni eiro apmērā joprojām ir aktuāla.

Pašlaik norisinās aktīvas konsultācijas ar Eiropas Komisijas speciālistiem un citiem ekspertiem, „Latgales Laikam” pastāstīja VAS „Latvijas dzelzceļš” (LDz) preses sekretārs Māris Ozols. Centrālā finanšu un līgumu aģentūra pozitīvi novērtējusi šo projektu, tika veikts divkāršais dokumentācijas audits, lai gan iepirkums joprojām nav izsludināts. Nekur nav minēts arī būvdarbu konkursa uzsākšanas galīgais termiņš. Toties visur figurē 2023. gads – līdz šim laikam jāatklāj elektrotranzīts no Latgales pilsētām.

Eiropas līdzfinansējuma daļa šim projektam ir aptuveni 350 miljoni eiro – tas ir viens no lielākajiem ES finansiālajiem ieguldījumiem beidzamajos piecos gados. Taču, neskatoties uz to, atbildīgās personas ir ļoti rezervētas savos vērtējumos par iespējamo jaunu darba vietu bumu un ekonomiskas izaugsmi Latgales reģionā.

Nav izslēgts, ka šo projektu ietekmē arī Latvijas un Krievijas dzelzceļa kravu pārvadājumu  apgrozījuma svārstības. Pagājušais gads šajā ziņā LDz bija gana sarežģīts – valsts akciju sabiedrības neto apgrozījums saruka par 6,4%, bet kravu pārvadājumu apjoms – par 8,4%. Vienlaikus Māris Ozols uzsver – kravu pārvadājumu pieprasījums Latvijas virzienā no Krievijas joprojām 2—3 reizes pārsniedz piedāvājumu.

Jāatzīmē, ka maija beigās Latvija, Lietuva un Igaunija parakstīja vienošanos par kravu pārvadājumu līnijas „Amber Train”  („Dzintara vilciens”) atklāšanu. Taču šī līnija ies Latgalei garām pa maršrutu Šeštoka (Lietuva)—Rīga—Tallina. Galvenā konteinervilcienu iekraušanas stacija „Traviški” atrodas Polijā.