„Latgales Laiks” iznāk latviešu un krievu valodās visā Dienvidlatgalē un Sēlijā, „Latgales Laiks” latviešu valodā aptver Daugavpils pilsētu, Augšdaugavas novadu un apkārtējos novadus un pilsētas.
2024. gada 19. aprīlis
Piektdiena
Fanija, Vēsma
+1.1 °C
daļēji mākoņains

Nākotnes transports – elektromobiļi RU

BIMAB valdes priekšsēdētājs Arnis Bergs ar adapteri mašīnas uzlādei no parastas kontaktligzdas // Foto: Aleksandrs Rube

No 30. augusta līdz 1. septembrim Latvijā norisinājās elektromobiļu maratons “Uzlādes tīkls savieno pilsētas”, kuru rīkoja Latvijas Autotransporta direkcija un Bezizmešu mobilitātes atbalsta biedrība (BIMAB). Maratona galvenais mērķis bija pārbaudīt elektromobiļu uzlādes stacijas.

Maršruta Rīga—Ventspils—Liepāja—Bauska—Jēkabpils—Daugavpils—Rēzekne—Valmiera—Rīga garums bija aptuveni 1300 kilometri. Minētajās pilsētās BIMAB pārstāvji apstājās ne tikai tāpēc, lai uzlādētu akumulatorus, bet arī lai parunātos ar vietējiem elektromobiļu īpašniekiem. Avīze „Latgales Laiks” aicināja uz sarunu maratona dalībniekus Jēkabpilī.

Maratonā piedalījās trīs markas „Nissan Leaf” un „Nissan e-NV200” mašīnas

Plusi un mīnusi

BIMAB valdes priekšsēdētājs Arnis Bergs sīki izstāstīja par moderno elektromobiļu priekšrocībām un trūkumiem, braucot ar tiem pa Latvijas ceļiem. Šo mašīnu galvenā īpatnība ir tā, ka tās ģenerē enerģijas rezervi bremzēšanas ceļā. Tādējādi to efektivitāte ir ievērojami augstāka pilsētās, taču samazinās, braucot pa garu un taisnu šoseju. Pilsētvidē elektromobilis ir 4—5 reizes ekonomiskāks, nekā auto ar benzīna vai dīzeļdzinējiem (vieglās automašīnas ar vienkāršu virsbūvi patērē 15 kWh uz 100 km (2,5 eiro), minivens – 18 kWh (3,1 eiro)).

Ar pilnu akumulatoru var nobraukt 200—220 km pa šoseju un vairāk nekā 350 km – pilsētā. Taču brauciena ilgumu ietekmē arī laika apstākļi, ceļa kvalitāte un sezona. Aukstajā gadalaikā mašīnas ar iekšdedzes dzinēju ir labāks risinājums, jo eletromobilim jāsilda sevi pašam. Viena no nepatīkamākajiem trūkumiem – ilgā uzlāde. Līdz 80% akumulators uzlādējas diezgan ātri, taču pēc tam šis process strauji palēninās. Tādējādi atlikušos 20% labāk uzlādēt naktī. Uzlādējot auto vienu stundu, izmantojot parastu kabeli, varēs nobraukt 15 km, darot to speciālā stacijā – mazliet vairāk. Turklāt uzlādēt elektromobili no standarta tīkla iespējams tikai tad, ka strāvas stiprums ir 10 ampēri.

Elektromobiļu uzlādes stacijas terminālis

„Runājot par ikdienišķām situācijām, kafejnīcās un ēdnīcās par pieslēgšanos uz stundu mums nekas nav jāmaksā,” saka A. Bergs.  Savukārt par pieslēgšanos uz nakti viesnīcā mēs maksājam aptuveni 3 eiro (akumulators tiek uzlādēts pilnībā).

Pilnu rakstu lasiet 7. septembra numurā.