Mūs lasa Daugavpils, Ilūkstes, Preiļu, Krāslavas, Dagdas, Aglonas, Līvānu un citās pilsētās un novados
2019. gada 21. novembris
Ceturtdiena
Andis, Zeltīte
+1.8 °C
apmācies

Valsts iestādes savus pakalpojumus piedāvā zem pašvaldības jumta

Iesniegt ieņēmumu deklarāciju vai slimības lapu, noskaidrot, kā reģistrēt dzīvesvietu ārzemēs vai saņemt kādu valsts pabalstu – vēl pirms pāris gadiem šo lietu nokārtošana paredzēja skraidīšanu no vienas iestādes uz citu, turklāt tur vēl nācās gaidīt rindā. Līdzīgi kā citur pasaulē, Latvijā strauji pieaug e-vides iespējas, taču tiem, kas pakalpojumus nevēlas saņemt elektroniski, pieejama cita alternatīva – apmeklēt Valsts un pašvaldību vienoto klientu apkalpošanas centru (VPVKAC). Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrija apņēmusies to tīklu Latvijā vēl papildināt, lai gan jau eksistējošo centru pieredze Latgalē atšķiras.

Šobrīd Latvijā darbojas 85 Valsts un pašvaldību vienotie klientu apkalpošanas centri. VARAM tīklu šogad plāno paplašināt ar pieciem jauniem novada nozīmes VPVKAC Kārsavā, Koknesē, Olainē, Mārupē un Skrīveros, kā arī vienu reģionālās nozīmes VPVKAC Ludzā. Savukārt 2020. gadā paredzēts izveidot Līvānu novada reģionālās nozīmes VPVKAC. Valsts skaidri definē, kādu iestāžu un kādiem pakalpojumiem jābūt pieejamiem šajos centros, taču par otru pusi, pašvaldības pakalpojumiem, lemj pati vietvara. Esošo VPVKAC prakse liecina, ka pieejas ir dažādas.

Ministrs Juris Pūce šo rīcību pozicionē kā „ministrijas mērķtiecīgi veidotu politiku”, kas „būtiski samazina gan administratīvo slogu iestādēm, gan ietaupa laiku un izmaksas pašvaldības iedzīvotājiem, turklāt ar klientu apkalpošanas speciālista palīdzību ir iespēja apgūt prasmes pakalpojumus pieteikt elektroniski.” Jāatzīmē, ka kvalitatīvu pakalpojumu sasniedzamība par samērīgām izmaksām ir viens no gaidāmās administratīvi teritoriālās reformas mērķiem.

Mērķis -- mazāk klientu

Viens no tādiem atrodas Daugavpils novada Špoģu ciemā, 28 kilometrus no Daugavpils, šosejas malā, apkārt -- lauku teritorija. „Pie mums brauc ne tikai no apkārtējiem novada pagastiem, bet arī no Preiļiem, Aglonas, Vārkavas,” stāsta Daugavpils novada VPVKAC klientu apkalpošanas speciāliste Ruta Grustāne, „brauc arī no Daugavpils. VID jau tagad vairs nestrādā katru dienu. Protams, visu to pakalpojumu klāstu, ko var saņemt tur, mēs nesniedzam, bet daļu pakalpojumu tomēr nodrošinām.” Viņas pieredze liecina, ka klientu apkalpošanas centri nenovelk robežas starp novadiem – šeit konsultācijas tiek sniegtas arī tad, ja konkrētais klients deklarēts citā pašvaldībā. „Slodze ir atkarīga no sezonas,” R. Grustāne Daugavpils novada VPVKAC ir vienīgā darbiniece, „arī konsultāciju specifika atšķiras, dažkārt pietiek ar dažām minūtēm, dažkārt cilvēks nāk vairākkārt.” Daugavpils novada VPVKAC atrodas Višķu pagasta pārvaldes ēkā. Pērn šeit sniegti 1010 pakalpojumi un konsultācijas. Pieprasītākie pakalpojumi ir saistīti ar Valsts ieņēmumu dienestu, arī Lauku atbalsta dienestu.

Visu rakstu lasiet 16. jūlija numurā.