„Latgales Laiks” iznāk latviešu un krievu valodās visā Dienvidlatgalē un Sēlijā, „Latgales Laiks” latviešu valodā aptver Daugavpils pilsētu, Augšdaugavas novadu un apkārtējos novadus un pilsētas.
2024. gada 26. aprīlis
Piektdiena
Alīna, Rūsiņš, Sandris
+5.9 °C
skaidrs laiks

Kā aizsargāt patērētāja tiesības

Silvija Vanaga: „Mēs vienmēr palīdzēsim” // Foto: Anatolijs Krilovs

Mūsdienās, kad preču vai pakalpojumu kvalitāte bieži vien sagādā vilšanos, un patērētājs dažkārt izmet naudu vējā, aktualizējas viņa tiesību aizsardzības jautājums. Bet vai patērētājam vienmēr izdodas panākt taisnību un kompensēt zaudējumus?

Viss Latgales reģions

Patērētāju tiesību aizsardzības centrs (PTAC) ir valsts iestāde, kuras Daugavpils reģionālo pārvaldi vada Silvija Vanaga: „Mēs apkalpojam visu Latgales reģionu – Daugavpili, Rēzekni, Preiļus, Krāslavu, Jēkabpili un novadus. Taču Latgales iedzīvotāji var vērsties ne tikai reģionālajā pārvaldē, bet arī centrā Rīgā.”

Savā darbā PTAC darbinieki vadās pēc „Patērētāju tiesību aizsardzības likuma”. Pēc patērētāju lūguma centrs aizstāv viņu intereses gadījumos, ja cilvēki ir iegādājušies neatbilstošas kvalitātes preci vai saņēmusi nekvalitatīvu pakalpojumu, savukārt pārdevējs vai piegādātājs atsakās atzīt šo faktu.

Sūdzības tiek pieņemtas tikai no fiziskām personām, pretenzijas, kuras saistītas ar pārtikas, medicīnas, ķīmijas un kosmētikas preču iegādi, netiek izskatītas. Šie jautājumi ir Pārtikas un veterinārā dienesta un Veselības inspekcijas kompetencē.

Kopš 2009. gada reģionālā pārvalde nekontrolē nepārtikas preču tirdzniecību un pakalpojumus, kā arī neveic valsts metroloģisko kontroli un neuzrauga reklāmu un negodīgu komercpraksi. „Šīs funkcijas pilda centrālā pārvalde Rīgā. Mēs konsultējam patērētājus visā Latvijā, t.i., pildām „zvanu centra” funkciju,” skaidro Silvija Vanaga.

Desmitiem tūkstoši konsultāciju

2017. gadā PTAC operatori snieguši 33 589 konsultācijas, tostarp 30 286 – patērētājiem. Pārējie ir uzņēmēji un dažādas iestādes. Pa telefonu konsultācijas saņēmuši 30 522 cilvēki, 1172 – centrā, pa e-pastu – 18 995 patērētāji. ??? Lielākā daļa konsultāciju bija par nekvalitatīvām precēm un pakalpojumiem.

„Ar katru gadu pieaug konsultāciju skaits saistībā ar interneta veikalos iegādātajām precēm,” saka S. Vanaga. 2017. gadā saņemti 83 iesniegumi un sūdzības.

Sūdzības tiek pieņemtas gan rakstiski, gan elektroniski. Patērētājs var doties arī uz Patērētāju tiesību aizsardzības centru, pastāstīt speciālistam par savu problēmu un saņemt konsultāciju. „Ja pretenzijas ir pamatotas, tad, saskaņā ar „Patērētāju tiesību aizsardzības likumu”, tiek veiktas turpmākās darbības, lai sniegtu palīdzību strīdu atrisināšanā. Tam tiek noskaidrota abu pušu – pircēja un preces pārdevēja pozīcija,” saka Silvija.

Pilnu rakstu lasiet 27. aprīļa numurā.