„Latgales Laiks” iznāk latviešu un krievu valodās visā Dienvidlatgalē un Sēlijā, „Latgales Laiks” latviešu valodā aptver Daugavpils pilsētu, Augšdaugavas novadu un apkārtējos novadus un pilsētas.
2024. gada 26. aprīlis
Piektdiena
Alīna, Rūsiņš, Sandris
+4.8 °C
apmācies

Tehniskās apskates nakts – jauna līnija un jauna konkurence

Aleksandrs Rube

11. augustā Ceļu satiksmes drošības direkcijas (CSDD) tehniskās apskates stacijā Daugavpilī jau trešo reizi notika „Tehniskās apskates nakts”. Šajā bezmaksas akcijā piedalījās 220 autovadītāji, tostarp 57 autoīpašnieki saņēma tehniskās apskates uzlīmes.

Jāatzīmē, ka nākamajā nedēļā Daugavpilī tiks atklāta vēl viena vieglo transportlīdzekļu tehniskās apskates līnija. Pēc rekonstrukcijas Daugavpils stacija kļūs plašāka un ērtāka - turpmāk tajā būs 1 kravas un 3 vieglo auto līnijas. Savukārt klientu ērtībām tehniskās apskates procesu turpmāk, līdzīgi kā citās CSDD tehniskās apskates stacijās, regulēs automātiskās rindas (numuriņu) sistēma. Visas minētās izmaiņas padarīs daugavpiliešiem ērtāku un vieglāk pieejamu tehniskās apskates pakalpojumu.

Brīvā tirgus spiediens

CSDD Transportlīdzekļu kontroles un sertifikācijas inspekcijas priekšnieks Jānis Liepiņš informēja par aktualitātēm tehniskās apskates jomā un pauda savu viedokli par vispārējo tirgus liberalizācijas tendenci. Pašlaik lielākās galvassāpes direkcijai sagādā Konkurences padomes (KP) vēlme ieviest Latvijā iespēju iziet tehnisko apskati jebkurā privātā autoservisā. Jānis Liepiņš uzskata, ka šis priekšlikums ir pāragrs, kā arī uzsvēra daudzos šīs iniciatīvas trūkumus.

Problēmu rada tas, ka KP izskata tikai vienu automobiļu tehniskās uzskaites elementu, - tehnisko apskati, lai gan tā ir kompleksa, sarežģīta nozare. Kā lai izkontrolē „garāža vērtētājus”? Ko darīt ar tiem, kuri nolems pārreģistrēties gadījumā, ja tiks aizliegta komercdarbība. Kā izvairīties no uzpirkšanas? Uz ko/kuru valsti orientēties, ja tehnisko apskati atļaus veikt „privātajiem”?

„Es nezinu nevienu Eiropas Savienības valsti, kur beidzamajos divdesmit gados no viena modeļa būtu pārgājuši uz citu,” saka J. Liepiņš, „arī kopumā Eiropā ir ļoti maz piemēru, kas apliecinātu efektīvu privāto servisu darbu. Šajā ziņā Latvija izceļas ar savu stingo pieeju  tehnisko apskašu kontrolei un turpmākajiem novērojumiem uz ceļiem.”

CSDD Transportlīdzekļu kontroles un sertifikācijas inspekcijas priekšnieks Jānis Liepiņš

Jānis Liepiņš atzīmēja, ka CSDD veikusi ļoti nopietnu 15 ES valstu datu analīzi. Kā izrādījās, pozitīva pieredze tehnisko apskašu veikšana privātajos servisos ir tikai Nīderlandē. Zviedrijā šī modeļa izmēģināšana radīja lielas grūtības – cenas pieauga 1,5 reizes, tika slēgti boksi attālos reģionos, pazeminājās pārbaužu kvalitāte. Tādējādi princips „tirgus pats visu saliks savā vietā” šajā gadījumā nedarbojas.

Pilnu rakstu lasiet 17. augusta numurā.