Mūs lasa Daugavpils, Ilūkstes, Preiļu, Krāslavas, Dagdas, Aglonas, Līvānu un citās pilsētās un novados
2019. gada 16. oktobris
Trešdiena
Daiga, Dinārs, Dinija
+10.5 °C
apmācies

Svētdien, Starptautiskajā dienā bez auto, aicina pamēģināt sabiedrisko transportu

Šo svētdien, 22. septembrī, atzīmējot Starptautisko dienu bez auto, VSIA “Autotransporta direkcija” sadarbībā ar AS “Pasažieru vilciens” kampaņas “Pamēģini sabiedrisko!” ietvaros aicina Latvijas autovadītājus veikt ierasto maršrutu, pārsēžoties sabiedriskajā transportā. Starptautiskās dienas bez auto mērķis ir pievērst sabiedrības uzmanību transportlīdzekļu radītajam gaisa piesārņojumam un pārdomāt alternatīvas ierastajiem pārvietošanās līdzekļiem.

“Brauc un absolūti relaksēti izbaudi Ziedoņa epifānijas, teksto ziņas droši vai vēro zelta rudeni!” aicina kampaņas “Pamēģini sabiedrisko!” rīkotāji. Viena no lielākajām sabiedriskā transporta sniegtajām priekšrocībā ir laiks, kuru var pavadīt nevis satiksmes sastrēgumā, bet veltīt noderīgām un patīkamām nodarbēm. Pētījumu centra SKDS 2018. gadā veiktā Latvijas iedzīvotāju aptauja liecina, ka, braucot vilcienā, 37% pasažieru lieto internetu, 31% aptaujāto klausās mūziku, lasa, skatās pa logu vai vēro cilvēkus, bet 26% izmanto iegūto laiku kādai citai svarīgai nodarbei – gulēšanai.

Sabiedriskajā transportā var darīt to, kam parasti neatliek laika: noskatīties mīļāko seriālu, izlasīt grāmatu, kura jau pusgadu gaida savu kārtu uz nakts skapīša, vai iegūt vēl papildu stundu miega. Turklāt ne mazāk svarīgs ir drošības aspekts – ja, piemēram, pie stūres lasīt ziņas, pētīt jaunumus vai rakstīt komentārus sociālajos tīklos ir bīstami, tad sabiedriskajā transportā to mierīgi var darīt. Brauciens vilcienā ir draudzīgs apkārtējai videi un arī finansiāli izdevīgs, īpaši, pērkot e-biļeti mūsu mobilajā lietotnē, kur tā ir par 5% lētāka nekā kasē,” uzsver “Pasažieru vilciena” valdes priekšsēdētājs Rodžers Jānis Grigulis.

Būtiski, ka braukšana sabiedriskajā transportā ir arī saudzīgāka apkārtējai videi. Saskaņā ar Centrālās statistikas pārvaldes datiem Latvijā vidējais braucēju skaits vienā vieglajā automobilī ir no 1,6 līdz 1,9 personām. Tas nozīmē, ka katrā automašīnā, kas piedalās satiksmē, atrodas tikai viens vai divi cilvēki. Savukārt viens autobuss ne tikai saīsina sastrēgumu aptuveni 52 vieglo automobiļu garumā, bet arī mazina gaisa piesārņojumu. Turklāt, ja 52 vieglie auto kopā saražo vidēji 10 400 g/km CO2 izmešu, tad viens autobuss rada vien 900 g/km.

Sabiedriskais transports piedāvā arī ērtu, komfortablu pārvietošanos un mūsdienīgas norēķinu iespējas. “Sabiedriskā transporta tīkls Latvijā ir labi attīstīts, tā pilnveidošanas darbi turpināsies, īstenojot Sabiedriskā transporta nākotnes koncepciju 2021.–2030. gadam. Šī gada pirmajos sešos mēnešos pasažieru vajadzībām esam pielāgojuši maršrutu tīklu, veicot izmaiņas 315 maršrutos un palielinot kustības ātrumu 51 maršrutā. Šobrīd Latvijā regulāri kursē 1175 autobusi, kuru vidējais vecums pēdējo gadu laikā ir samazinājies par apmēram diviem gadiem; trešā daļa autobusu ir jaunāki par pieciem gadiem. Vairāk nekā pusē autobusu ir iespējami bezskaidras naudas norēķini un gandrīz 700 maršrutos var iegādāties abonementa biļetes,” stāsta “Autotransporta direkcijas” valdes priekšsēdētājs Kristiāns Godiņš.

Ikdienā lietotājiem kļuvusi pieejamāka arī informācija par autobusu un vilcienu kursēšanas grafiku, nodrošinot iespēju plānot braucienu caur Google Maps. Savukārt, iegādājoties e-biļeti braucienam vilcienā, var saņemt atlaidi 5% apmērā, gūstot individuāli jūtamu apstiprinājumu vienam no galvenajiem argumentiem – brauciena izmaksām, ko Latvijas iedzīvotāji minējuši kā izšķirošo par labu sabiedriskajam transportam.

Kampaņas “Pamēģini sabiedrisko!” laikā ikviens Latvijas autovadītājs aicināts kaut vai tikai vienu reizi veikt ierasto maršrutu sabiedriskajā transportā un novērtēt tā sniegtās priekšrocības.

 

Komentāri

Lai pievienotu rakstam savu komentāru, nav jāsniedz personiska rakstura informācija. IP adrese, no kuras rakstīts komentārs, ir zināma tikai LL redakcijai un tā netiek izsniegta trešajām personām.

Redakcija izdzēsīs neētiskus un rupjus komentārus, kuri aizskar cilvēka cieņu un godu vai veicina rasu un nāciju naidu.