„Latgales Laiks” iznāk latviešu un krievu valodās visā Dienvidlatgalē un Sēlijā, „Latgales Laiks” latviešu valodā aptver Daugavpils pilsētu, Augšdaugavas novadu un apkārtējos novadus un pilsētas.
2024. gada 20. aprīlis
Sestdiena
Mirta, Ziedīte
-0.5 °C
nedaudz mākoņains

Eksperti atbalsta dzelzceļa elektrifikācijas projektu

elektrifikacija.ldz.lv

Eiropas Komisijas (EK) tehniskās palīdzības neatkarīgie eksperti (JASPERS Independent Quality Review) snieguši pozitīvu atzinumu par VAS "Latvijas dzelzceļš" projektu  “Latvijas dzelzceļa tīkla elektrifikācija”.

Saskaņā ar VAS „Latvijas dzelzceļš” plāniem, dzelzceļa elektrifikācijas pirmā posma kopējās izmaksas plānotas 441 milj. eiro apmērā. Kopumā dzelzceļa tīkla elektrifikācijas programmu  iecerēts realizēt vairākos posmos, pirmais posms: Daugavpils–Krustpils; Rēzekne–Krustpils–Rīga.

Tagad visa dokumentācija atkal jāiesniedz Eiropas Komisijai galīgā lēmuma pieņemšanai. Jāpiebilst, ka 2018. gada rudenī noslēdzās iepirkums par pirmā posma projektēšanu un būvniecību. Iepirkuma 1. (kvalifikācijas) kārtā tika saņemti četri pieteikumi. Ņemot vērā īstenojamā projekta sarežģītību, turpinās piedāvājumu izvērtēšana. Pirmā posma līgumi jānoslēdz 2019. gadā, savukārt būvdarbi jāsāk 2021. gadā. „Latgales atzaru” plānots pabeigt 2023. gadā. Gandrīz 40% investīciju apgūs, izmantojot vietējo darbaspēku, materiālus un tehnoloģijas.

Taču pagaidām vēl nav skaidrs, vai tiks būvēta jauna dzelzceļa līnija, vai arī izmantotas jau esošās sliedes. Saskaņā ar dokumentāciju, par pasažieru pārvadājumiem pagaidām netiek runāts, -- šī iecere saistīta tikai ar kravu pārvadājumiem.

Projekta pirmais posms tiks īstenots ar Kohēzijas fonda līdzfinansējuma atbalstu 347 miljonu eiro apmērā, pārējos projekta izdevumus segs „LDz”. Pateicoties tam, jāpieaug gan transporta un loģistikas nozares, gan visas Latvijas tautsaimniecības konkurētspējai. Starptautisko pārvadājumu emisija samazināsies par 20%, turklāt mazināsies arī Latvijas enerģētiskā atkarība no degvielas eksporta. Projekta autori apgalvo, ka tas viss labvēlīgi ietekmēs situāciju Latgales reģionā – tiks izveidotas jaunas darba vietas un bāze vietējās uzņēmējdarbības attīstībai.

Kad „Latgales atzars” būs pabeigts, sāksies projekta otrā un trešā posma īstenošana, kuru ietvaros paredzēts elektrificēt dzelzceļa līniju Ventspils—Tukums—Jelgava—Krustpils (līdz 2027. gadam) un renovēt līniju „Rīga—Skulte, Rīga—Jelgava un Rīga—Tukums (līdz 2030. gadam). Turklāt, iespējams, tiks elektrificēts dzelzceļa posms starp Daugavpili un Indru, taču tas ir cieši saistīts ar Baltkrievijas dzelzceļa attīstības plāniem.

Lai gan projekts ir novērtēts pozitīvi, daudzas politiskās grupas joprojām uzskata, ka šai idejai nav perspektīvas. Pirmām kārtām jau tā ir partija „Vienotība” („Jaunā Vienotība”), kura jau pagājušā gada vasarā izteica priekšlikumu pārtraukt projektēšanas iepirkumu. Skeptiskus komentārus sniedza arī dažādi nozares eksperti, kuri uzsvēra projekta lielās izmaksas. Taču „Zaļo un zemnieku savienība”, kas atradās pie varas, turpināja šī plāna īstenošanu.

Komentāri

25.01.2019 09:19
Māris
Projekts ir lielisks, piemirsuši vienīgi savienot mūs ar Lietuvu