„Latgales Laiks” iznāk latviešu un krievu valodās visā Dienvidlatgalē un Sēlijā, „Latgales Laiks” latviešu valodā aptver Daugavpils pilsētu, Augšdaugavas novadu un apkārtējos novadus un pilsētas.
2024. gada 29. marts
Piektdiena
Agija, Aldonis
+8.4 °C
apmācies

Elektroskrejriteņu vadītāji, pārkāpjot CSN, riskē ar dzīvību

Valsts policijas redzeslokā aizvien biežāk nonāk elektroskrejriteņu vadītāji, kuri gan iekļūst ceļu satiksmes negadījumos, gan nav informēti par drošības noteikumiem, kas jāievēro, izmantojot attiecīgo transportlīdzekli. Šogad līdz 18. jūnijam Valsts policija kopumā ir fiksējusi 69 ceļu satiksmes negadījumus, kuros ir iesaistīti elektroskrejriteņu vadītāji. Šajos negadījumos ir cietušas 48 personas.

 

Ņemot vērā, ka no 11. maija valdība apstiprināja grozījumus Ceļu satiksmes noteikumos, kuros noteikts regulējums elektroskrejriteņiem, tomēr ik dienu var novērot, kā elektoskrejriteņu vadītāji pārkāpj drošības noteikumus un nereti arī izraisa avārijas situācijas, tādējādi briesmām pakļaujot ne tikai sevi, bet arī citus satiksmes dalībniekus. Valsts policija visā Latvijā no šī gada 9. līdz 20. jūnijam rīkoja pastiprinātas pārbaudes tieši šiem satiksmes dalībniekiem, lai veicinātu šo transportlīdzekļu vadītāju izpratni par jaunajiem noteikumiem un mudinātu viņus aktīvāk rūpēties par savu un apkārtējo drošību.

 

Pastiprināto pārbaužu laikā policijas visbiežāk fiksētais pārkāpums bija, ka personas ar elektroskrejriteni pārvietojas divatā. Tika konstatēti gadījumi, kad vecāki pārvadāja savas mazākās atvases uz elektroskrejriteņiem, gan jaunieši vizinājās uz šī transportlīdzekļa izklaides nolūkā. Noteikumi paredz, ka elektroskrejriteņu vadītājs nedrīkst vest pasažieri. Tāpat nereti tika konstatēti gadījumi, kad ar elektroskrejriteņiem pārvietojās personas, kuras nav sasniegušas attiecīgu vecumu, lai to varētu vadīt. Atgādinām, ka no 11. maija pieņemtie grozījumi Ceļu satiksmes noteikumi paredz, ka elektroskrejriteni drīkst vadīt personas, kuras ir sasniegušas 14 gadu vecumu. 

 

Laika posmā, kad visā Latvijā tika rīkotas pārbaudes elektroskrejriteņiem, diemžēl tika konstatēti vairāki gadījumi, kad elektroskrejriteņu vadītāji transportlīdzekli vada alkohola reibumā. Piemēram, 17. jūnijā, Liepājā ap pl. 3.00 naktī tika konstatēts, ka kāds vīrietis pārvietojas ar nomas elektroskrejriteni un personas izelpā tika konstatētas 2,16 promiles. Saistībā ar notikušo tika sastādīts administratīvā pārkāpuma process. Tāpat, Latgales reģionā tika konstatēts kāds elektroskrejriteņa vadītājs, kurš vadīja transportlīdzekli atrodoties 2,07 promiļu reibumā. Saistībā ar notikušo tika sastādīts administratīvā pārkāpuma process. Pastiprināto pārbaužu laikā arī Rīgas reģionā tika konstatēti elektroskrejriteņu vadītāji, kuri transportlīdzekli vadīja alkoholisko dzērienu reibumā. Vēršam uzmanību, ka nedrīkst braukt ar elektroskrejriteni, ja tā vadītājam alkohola koncentrācija asinīs pārsniedz 0,5 promiles.

Jāpiemin, ka elektroskrejriteņu vadītāji atsevišķās situācijās izvēlas nepiemērotu braukšanas ātrumu, kā rezultātā nereti pats elektroskrejriteņa vadītājs gūst traumas, krītot no transportlīdzekļa.

 

Atgādinām, ka pārvietojoties satiksmē ar elektroskrejriteni, ir rūpīgi jāizvērtē braukšanas apstākļi, jābūt uzmanīgiem un vērīgiem, tāpat jāizvēlas atbilstošs braukšanas ātrums savām spējām, bet jāatceras, ka tas nedrīkst pārsniegt 25 km/h. Gadījumos, ja transportlīdzekļa vadītājs pārvietojas pa ietvi, tad ātrums pēc nepieciešamības jāpielāgo gājēju ātrumam, lai izvairītos no nepatīkamām situācijām. Gājējiem pārvietojoties pa ietvi ir priekšroka!

 

Par drošību, piedaloties ceļu satiksmē ar elektroskrejriteņiem atgādina ne tikai Valsts policija, bet arī Iekšlietu ministrija, Ceļu satiksmes drošības direkcija, Satiksmes ministrija un Latvijas Automoto biedrība.

 

Lai pavērotu, kā tad īsti elektroskrejriteņu vadītāji uzvedas uz ceļa, laikraksta "Latgales Laiks" reportieris devās reidā kopā ar Ceļu policijas ekipāžu -- leitnantu Mārtiņš Skrindževski un virsniekvietnieku Vasiliju Ševčuku.

Abiem ceļu policistiem jau ir gana liela darba pieredze. Mārtiņš Skrindževskis policijā strādā 13 gadus, tostarp sešus -- Ceļu policijā. Savukārt Vasilijs Ševčuks dienestu sāka pirms 17 gadiem un Ceļu policijā strādā 13 gadus.

Jāatzīmē, ka dienā pilsētā elektroskrejriteņu vadītāju nav nemaz tik daudz. Daugavpils ielās tie dodas galvenokārt pēc pulksten 17 -- kāds izmanto šo transportlīdzekli, lai atgrieztos mājās no darba, savukārt jaunieši šajā laikā sāk savus izklaides braucienus ar elektriskajiem skrejriteņiem.

Tomēr, neskatoties uz to, pēc pulksten 14 policisti apturēja vairākus elektroskrejriteņu vadītājus. Jaunajā Forštatē tika apstādināts skrejriteņa vadītājs, kura transportlīdzeklim nedarbojās brīdinājuma gaismas. Šis braucējs tika apturēts Tartu ielā. Tas, ka nedega sānu gaismas, ir neliels pārkāpums, un 30 gadus vecais Andrejs varēja tikt cauri, saņemot aizrādījumu. Taču tas, ka vīrietis vadīja elektrisko transportlīdzekli, būdams alkohola reibumā, jau ir ļoti nopietns pārkāpums. Atkārtotā pārbaudē ar alkometru viņa izelpā tika konstatētas 2,07 promiles. Par šo pārkāpumu viņam būs jāmaksā 170 eiro soda nauda.

Elektroskrejriteņa vadīšanas pamatnoteikumi

Saskaņā ar jauno CSN regulējumu ar elektroskrejriteņiem drīkst pārvietoties pa ietvēm, veloceļiem, atsevišķās vietās pa sabiedriskā transporta joslu (ja tas atļauts riteņbraucējiem) un arī pa brauktuvi (atsevišķās vietās).

Vienlaikus regulējumā ir noteikts, kas elektroskrejriteņa vadītājam ir jāzina un jāievēro, izmantojot katru no iepriekš minētajām pārvietošanās iespējām. Piemēram, ja ar elektroskrejriteni pārvietojas pa ietvi, ir jādod priekšroka gājējiem un ir jāizvēlas ātrums, kas nepārsniedz gājēju pārvietošanās ātrumu. Tāpat jāņem vērā, ka ar elektroskrejriteni var pārvietoties tikai pa tām brauktuvēm, kur atļautais braukšanas ātrums nepārsniedz 50 km/h. Jāievēro, ka ar elektroskrejriteni jābrauc vienā rindā un pēc iespējas tuvāk brauktuves labajai malai. Tāpat ir jāievēro, ka pirms gājēju pārejām un sabiedriskā transporta pieturām ir jāsamazina ātrums.

Elektroskrejritenim ir jābūt labā tehniskā stāvokli, aprīkotam ar bremzēm, braukšanas laikā priekšpusē ir jādeg baltas gaismas lukturim, aizmugurē – sarkanas krāsas lukturim. Ja iespējams, vadītājam jābūt tērptam gaismu atstarojošā vestē. Ar elektroskrejriteni aizliegts braukt, neturot stūri, vest pasažieri, braukt, turoties pie cita transportlīdzekļa, un pārvadāt kravu, kas apdraud citus.

Saeimas apstiprinātajā Ceļu satiksmes likumā ir noteikts, ka eletroskrejriteņu maksimālais ātrums nedrīkst pārsniegt 25 kilometrus stundā un ar to drīkst pārvietoties tikai viens cilvēks vecumā no 14 gadiem. Nepilngadīgai personai, lai pārvietotos ar elektroskrejriteni, ir nepieciešamas riteņbraucēja tiesības. Savukārt par pārkāpumiem elektroskrejriteņu vadītājiem tiek piemēroti tādi paši administratīvie sodi kā riteņbraucējiem: par šī transportlīdzekļa vadīšanu 0,5--1 promiles reibumā -- 8 naudas soda vienības (1 vienība = 5 eiro) jeb 40 eiro, no 1 līdz 1,5 promilēm naudas sods ir 24 parastās vienības jeb 120 eiro, no 1,5 promilēm -- 34 vienības jeb 170 eiro.

Elektrisko skrejriteņu vadītājiem kategoriski aizliegts:

* braukt, neturot stūri;

* braukt, turoties pie cita braucoša transportlīdzekļa;

* pārvadāt kravu, kas traucē vadīšanu vai apdraud citus ceļu satiksmes dalībniekus;

* vest pasažieri.