„Latgales Laiks” iznāk latviešu un krievu valodās visā Dienvidlatgalē un Sēlijā,
„Latgales Laiks” latviešu valodā aptver Daugavpils valstspilsētu, Augšdaugavas novadu un apkārtējos novadus un pilsētas.
2025. gada 20. oktobris
Pirmdiena
Leonīda, Leonīds
+4.1 °C
skaidrs laiks

Kriptovalūtu pieaugošā loma izklaides industrijā

freepik.com

Apmaksāta informācija

Kriptovalūtas maina veidu, kā mākslinieki, filmu veidotāji un spēļu izstrādātāji izplata savus darbus un iesaista auditoriju. Tās arī sniedz radītājiem taisnīgāku kontroli pār saviem ienākumiem, savukārt faniem nodrošina īstu digitālo īpašumtiesību sajūtu uz dziesmām, filmām un spēļu priekšmetiem. Šī saikne starp tehnoloģijām un izklaidi turpina attīstīties, jo gan indivīdi, gan uzņēmumi atrod jaunus pielietojumus digitālajām valūtām.

Digitālās valūtas uzplaukums

Kriptovalūta sākotnēji bija eksperimentāls projekts starp programmētājiem un tiešsaistes kopienām. Tās ideja bija izveidot naudas digitālu versiju, kas darbotos bez banku vai valdību iesaistes. Bitcoin kļuva par pirmo veiksmīgo šī modeļa piemēru, un tā popularitāte sekmēja daudzu citu monētu rašanos.

Laika gaitā digitālā nauda sāka piedāvāt vairāk nekā tikai finanšu funkcijas. Tā kļuva populāra ar ātru pārskaitījumu iespējām un caurskatāmu uzskaiti. Drīz vien tā nonāca arī radošajās industrijās, kur tika meklēti labāki risinājumi maksājumu un īpašumtiesību pārvaldībai.

Daži projekti pēc būtības bija rotaļīgi. Interneta lietotāji sāka apmainīties ar digitālajām monētām jokojot, un šīs mēmu monētas negaidīti ieguva vērtību. Tas, kas sākās kā joks, kļuva par nopietnu tirdzniecības aktivitāti. Tādu monētu kā Bitcoin Hyper un Maxi Doge neprognozējamā vērtība padara tās par aizraujošu sarunu tematu tirgotāju un fanu vidū.

Šīs monētas piesaista aktīvas tiešsaistes kopienas, kas seko katram to vērtības pavērsienam. Daži investori ir guvuši milzīgu peļņu, precīzi paredzot tirgus izmaiņas, taču cenas var pieaugt vai strauji krist tikpat ātri.

Mūzika, ko virza blokķēde

Mūziķi vienmēr ir vēlējušies sistēmu, kurā radošais darbs tiek taisnīgi atalgots. Blokķēdes tehnoloģija to padara iespējamu, savienojot māksliniekus ar klausītājiem bez starpniekiem. Izpildītājs var publicēt dziesmu vai albumu tiešsaistē un saņemt samaksu kriptovalūtā uzreiz pēc pirkuma veikšanas.

Tādi mākslinieki kā 3LAU un Imogen Heap ar šo pieeju ir guvuši lielus panākumus. Viņi pārdeva dziesmas kā digitālus tokenus, kas faniem sniedza papildu priekšrocības, piemēram, ekskluzīvu piekļuvi dziesmām vai ielūgumus uz īpašiem koncertiem. Šie tokeni nodrošina katram pircējam īpašumtiesību pierādījumu, kas tiek neatgriezeniski ierakstīts blokķēdē. Grupa Kings of Leon šo ideju attīstīja tālāk, apvienojot vinila ierakstus ar digitāliem tokeniem, lai izveidotu īpašas albuma pakas.

Spēļu ekonomikas ar reālu vērtību

Videospēles kļūst par platformām, kur digitālais īpašums ir nozīmīgs. Spēlētāji var iegūt priekšmetus, ieročus vai virtuālu zemi, kas ir pilnībā viņu īpašumā, izmantojot blokķēdes sistēmas. Katram šādam objektam ir tokeni ar izsekojamu īpašumtiesību vēsturi.

Spēles kā Axie Infinity, The Sandbox un Decentraland ir izveidojušas veselas ekonomikas ap savām valūtām. Spēlētāji tirgojas, būvē un veido šajās pasaulēs, izmantojot monētas, kurām ir vērtība arī ārpus pašas spēles.

Rets zobens vai tērps vienā spēlē var tikt pārdots citam spēlētājam vai saglabāts kā kolekcijas priekšmets. Tā kā īpašumtiesības tiek glabātas blokķēdē, tās ir pastāvīgas un neapstrīdamas.

Biļetes, kuras nav iespējams viltot

Papīra biļetes reiz dominēja, bet bieži tika viltotas vai negodīgi pārdotas tālāk. Blokķēdes biļešu sistēma atrisina šo problēmu, saglabājot visus pirkumus drošā digitālā reģistrā. Kad cilvēks iegādājas biļeti, tā tiek piesaistīta viņa digitālajai identitātei, un to nav iespējams nokopēt vai izmantot kāds cits.

Tādi uzņēmumi kā GUTS Tickets un Aventus veiksmīgi ieviesuši šīs sistēmas. Blokķēde padara katru darījumu pārskatāmu un precīzu, ļaujot organizatoriem tieši pārvaldīt biļešu izplatīšanu. UEFA Euro 2020 turnīra laikā blokķēdes sistēma tika izmantota miljoniem biļešu izsniegšanai uz mobilajām ierīcēm, ierobežojot rindas un viltojumus, vienlaikus nodrošinot taisnīgas cenas patiesajiem faniem.

Filmas, kas tiek finansētas ar digitālajām monētām

Tradicionālā filmu producēšana parasti ietver vairākus starpniekus, kuri saņem procentu no peļņas. Blokķēde maina šo procesu, piedāvājot jaunu investīciju modeli, kur fani var ieguldīt filmās pirms to nonākšanas kinoteātros vai straumēšanas platformās. Apmaiņā pret to viņi saņem tokenus, kas saistīti ar filmas panākumiem vai nodrošina īpašu piekļuvi tās pirmizrādei.

Trilleris Braid ir pirmā pilnmetrāžas filma, kas pilnībā tika finansēta, izmantojot kriptovalūtu. Tās budžets tika palielināts, pārdodot tokenus, kas bija saistīti ar turpmākajiem ienākumiem. Šādi risinājumi ļauj vieglāk pārvaldīt finanses un saglabāt autoru īpašumtiesības uz savu darbu.

Sporta komandas un digitālā iesaiste

Sporta klubi piedāvā faniem iespēju piedalīties lēmumu pieņemšanā, piekļūt ekskluzīvam saturam vai iegādāties īpašu atribūtiku. Fani var iegādāties tokenus, kas pārstāv viņu mīļāko komandu un nodrošina pieeju īpašiem pasākumiem vai ietekmi uz komandas lēmumiem.

NBA Top Shot darbojas līdzīgā veidā, piedāvājot basketbola spilgtākos mirkļus kā kolekcionējamus video klipus. Katrs klips ir digitāla autentificēta karte blokķēdē, ko kolekcionāri var brīvi tirgot, veidojot jaunu sporta suvenīru tirgu.

Viedie līgumi – pārredzamība un kontrole

Kriptovalūtas ievieš jaunu taisnīguma un automatizācijas līmeni caur viedajiem līgumiem. Tie automatizē maksājumu un autortiesību pārvaldību izklaides industrijā, nodrošinot, ka līgumi tiek izpildīti automātiski, kad tiek sasniegti iepriekš noteikti nosacījumi.

Galvenie ieguvumi:

Tūlītēja maksājumu sadale – kad dziesma tiek atskaņota vai filma iegādāta, viedie līgumi nodrošina, ka katrs dalībnieks saņem savu daļu uzreiz.

Radošo procesu vienkāršošana – automatizētie līgumi likvidē papīra darbus un gaidīšanu, padarot sadarbību efektīvāku visām pusēm.

Intelektuālā īpašuma aizsardzība – mūzika, scenāriji un mākslas darbi tiek glabāti drošā blokķēdē kā digitāli aktīvi, kuru izcelsme vienmēr ir izsekojama.

Pastāvīga pārredzamība – katrs darījums, sākot no biļešu pārdošanas līdz lejupielādēm, ir daļa no pārbaudāmas, viltojumiem nepakļautas uzskaites sistēmas, kas vairo uzticību.

Izklaides industrija turpina meklēt jaunus veidus, kā izplatīt idejas, izmantojot tehnoloģijas, piemēram, mākslīgo intelektu un kriptovalūtas. Šīs tehnoloģijas padara digitālos maksājumus personīgus un izsekojamus, ļaujot māksliniekiem, spēlētājiem un faniem sadarboties vienā ekosistēmā. Mūziķi saglabā kontroli pār saviem darbiem, filmu veidotāji iegūst finansējumu vieglāk, un spēlētāji pieder lietas, ko viņi iegūst spēlēs.

Katrs kriptovalūtas darījums pievieno mezglu globālajam radošajam tīklam, kas balstās uz pārredzamību un līdzdalību. No nelieliem koncertiem līdz lielām spēļu platformām – digitālās monētas pierāda, kā inovācija var uzlabot ierasto pieredzi, nezaudējot tās cilvēcīgo būtību.

Komentāri

Lai pievienotu rakstam savu komentāru, nav jāsniedz personiska rakstura informācija. IP adrese, no kuras rakstīts komentārs, ir zināma tikai LL redakcijai un tā netiek izsniegta trešajām personām.

Redakcija izdzēsīs neētiskus un rupjus komentārus, kuri aizskar cilvēka cieņu un godu vai veicina rasu un nāciju naidu.