„Latgales Laiks” iznāk latviešu un krievu valodās visā Dienvidlatgalē un Sēlijā, „Latgales Laiks” latviešu valodā aptver Daugavpils pilsētu, Augšdaugavas novadu un apkārtējos novadus un pilsētas.
2024. gada 30. septembris
Pirmdiena
Elma, Elna, Menarda
+4.8 °C
apmācies

Šmakovkas muzeja krusttēvs Māris Bozovičs

Autora foto

Jau četrus gadus vēsturiskajā Vienības namā Daugavpilī darbojas Šmakovkas muzejs. Tas ir pirmais šāda veida tūrisma objekts visā Latvijā, kas caur reģiona vēsturiskās attīstības un kultūras vērtību prizmu, atraktīvā veidā iepazīstina apmeklētājus ar Latgales reģionam raksturīgo kulināro mantojumu. Šmakovkas muzeja krustēvs jeb idejas autors ir Latgales reģiona Attīstības aģentūras vadītājs Māris Bozovičs. Ieceri par šāda tūrisma objekta veidošanu viņš lolojis jau pirms 10 gadiem.

“Projektu ir daudz, bet interesantākie ir tie, kuriem ir tāda avantūras pieskaņa,” saka Māris Bozovičs, “interesantāk ir tad, kad nav tikai jāiegādājas kāds aprīkojums, bet jāstrādā arī ar saturiskām lietām, jāmaina cilvēku attieksme un jālauž stereotipi.” Šmakovkas muzeja izveide bijis daudzpusīgs projekts, kas aptvēris kompleksu pieeju jauna, neparasta tūrisma objekta izveidē. Māris atklāj: “Tā bija gan muzeja izveidošana, gan stereotipu laušana, gan darbs ar likumdevējiem, kad tika palielināti ražošanas limiti mazajiem stiprā alkohola ražotājiem. Tas, savukārt veicināja mazo ražotāju legalizēšanos.”

Pirms apmēram 10 gadiem Starptautiskajā tūrisma izstādē -- gadatirgū „Balttour”, veidojot kopējo Latgales reģiona stendu, kopā ar šmakovkas ražotājiem Māris nolēma rīkot šī Latgalei tik raksturīgā dzēriena degustācijas. Apmeklētāju ieinteresētība un atsaucība esot bijusi negaidīti liela. “Rinda pie mūsu stenda bija garāka nekā pie Kurzemes, Vidzemes un Zemgales stendiem kopā” smejas Māris. Izvērtējot izstādes apmeklētāju atsauksmes, Māris Bozovičs kopā ar tūrisma ekspertiem secināja, ka vārdā “šmakovka” slēpjas kaut kas vairāk kā tikai dzēriens. Tieši tad dzima liktenīgā ideja, ka šo produktu varētu celt gaismā un izmantot to par labu Latgalei, aicinot iepazīt novada vēsturi, kultūru, tradīcijas un kulināro mantojumu.

Laika gaitā tika izvērtētas dažādas iespējas, kur Šmakovkas muzejs varētu atrasties un kā tas varētu izskatīties saturiski un vizuāli. Sākotnējās ieceres vēstīja, ka muzejs varētu atrasties Ludzā, Krāslavā vai Daugavpils novadā. Atkarībā no iespējamās atrašanās vietas mainījās arī muzeja saturiskā koncepcija. “Visplašāk nokomplektēts Šmakovkas muzejs būtu Krāslavā,” atzīst Māris, “tika paredzēts, ka Krāslavā muzeja iekārtojums tiktu finansēts no Eiropas projektiem, un pils staļļos tiktu izveidota arī ražotne.” Tomēr pēdējā brīdī Krāslavas novada pašvaldība atteicās no šī projekta īstenošanas, telpu remonta augsto izmaksu dēļ. Savukārt Daugavpils piedāvāja pieņemamas telpas, bet muzeja konceptu nācās mainīt. “Daugavpils izrādījās pati drosmīgākā pilsēta,” norāda Māris Bozovičs, “tajā laikā pilsētas vadības līmenī tika pieņemts lēmums, ka mēs esam gatavi īstenot šo ieceri. Tajā laikā vēl nezinājām, kā varētu izskatīties šis muzejs. Iepriekš tika strādāts ar Ludzu, Krāslavu un Daugavpils novadu, bet drosmīgākā bija Daugavpils.”

Neskatoties uz to, ka ideja par Šmakovkas muzeja izveidi tika lolota vairāku gadu garumā, muzeja ekspozīcija tika nokomplektēta ļoti īsā laikā. “Mēs rīkojām šmakovkas ekspedīciju Latgalē,” smejas Māris, “meklējām eksponātus pie draugiem, paziņām, vērsāmies pie dažādām organizācijām. Mums palīdzēja policija, Malnavas koledža, Daugavpils psihoneiroloģiskā slimnīca. Šmakovkas muzeja ekspozīcija tapa ļoti ātri – četru mēnešu laikā.”

Jāatzīst, ka sabiedrībā vēl aizvien valda dažādi negatīvas nokrāsas stereotipi par Latgali, tāpēc arī pirms četriem gadiem daudzi cilvēki bijuši neizpratnē par ieceri popularizēt alkoholu un tā lietošanu. Jāpiebilst, ka pārmērīga alkohola lietošana ir kaitīga cilvēka veselībai, un arī alkohola kaitīguma tēmai Šmakovkas muzeja ekspozīcijā veltīts 1 no 23 stendiem.

“Bija ļoti daudz ne visai glaimojošu rakstu medijos,” atceras Māris, “bet īsi pirms atvēršanas mēs aicinājām pašvaldības pārstāvjus un medijus apmeklēt Šmakovkas muzeju. Es pats vadīju ekskursiju un negatīvās runas pieklusa. Saistībā ar šāda veida muzejiem mēs pētījām kopējo situāciju citās valstīs, un no katras vietas mēs centāmies paņemt to labāko. Ļoti rūpīgi tika pārdomāts ne tikai saturs, bet arī estētiskais risinājums. Ļoti liela uzmanība tika pievērsta kvalitatīvas, interaktīvas un izglītojošas ekspozīcijas izveidei.”

Māris Bozovičs uzskata, ka kvalitāte nav zudusi arī pēc četru gadu pastāvēšanas: “Ekspozīcija tiek uzturēta ļoti labā līmenī. Par to jāsaka paldies gan muzeja darbiniekiem, gan Daugavpils pašvaldības Tūrisma attīstības un informācijas aģentūrai. Apmeklētāju plūsma ir. Pat tagad puiši vada ekskursijas Igaunijas tūristiem. Šis objekts devis plašāku atpazīstamību pilsētai un ar šo objektu Daugavpils var izcelties starp citām Latvijas pilsētām.”

Māris norāda, ka, veidojot Šmakovkas muzeju Daugavpilī, tika dots jauns impulss, lai notiktu pārmaiņas likumdošanas līmenī. Ja līdz 2016. gadam alkohola ražošanai bija pieejama tikai viena veida licence, kas nebija izdevīga mazajiem ražotājiem, tad šajā laikā pieļaujamais ražošanas limitu apjoms ir mainīts, un aizvien vairāk mazo alkohola ražotāju Latgalē legalizē savu darbību un ražo kvalitatīvu produkciju. Māris uzsver: “Šis muzejs apvieno Latgales ražotājus zem viena mārketinga jumta. Šmakovkas muzejs ir centrālais mārketinga virzītājs.”

Savas pastāvēšanas laikā Šmakovkas muzejs sevi pieteicis ne tikai kā unikālu tūrisma objektu, bet arī savdabīgu kultūrvietu Daugavpilī. Laika gaitā Šmakovkas muzejam izdevies izveidot veiksmīgu sadarbību ar dažādām organizācijām, kā arī kultūras un sabiedriskajiem darbiniekiem. Tā rezultātā te regulāri notiek dažādi tematiski pasākumi, piemēram, dažādas prezentācijas, kino vakari. Tomēr Māris Bozovičs norāda, ka Šmakovkas muzejam jākļūst dinamiskākam un plašākam: “Ir jādomā par ekspozīcijas attīstību. Cerams, ka nākotnē izdosies muzeju paplašināt, lai izveidotu jaunus interaktīvus risinājumus, semināru telpu un mākslas galeriju. Jāstrādā pie finansējuma piesaistīšanas ekspozīcijas paplašināšanai. Man pietrūkst dinamikas. Tāpēc jārealizē tālāki attīstības posmi.”

Jāpiebilst, ka Šmakovkas muzeja apmeklētāji galvenokārt ir tūristi no Kurzemes, Vidzemes, Zemgales, kā arī no kaimiņvalstīm. Aplūkojot Viesu karti, kas izvietota Šmakovkas muzeja vestibilā, var redzēt, ka šo tūrisma objektu apmeklējuši tūristi teju no visiem kontinentiem. “Pašlaik, kad ierobežotas plašās ceļošanas iespējas, vietējiem Daugavpils, novada un Latgales iedzīvotājiem pienācis laiks iepazīt un novērtēt to, kas pieejams mums pašiem,” uzsver Māris Bozovičs.