„Latgales Laiks” iznāk latviešu un krievu valodās visā Dienvidlatgalē un Sēlijā, „Latgales Laiks” latviešu valodā aptver Daugavpils pilsētu, Augšdaugavas novadu un apkārtējos novadus un pilsētas.
2024. gada 2. maijs
Ceturtdiena
Sigmunds, Zigismunds, Zigmunds
+11.9 °C
nedaudz mākoņains

Par drošību pagalmos iedzīvotājiem jārūpējas pašiem

pexels.com

Kādas Daugavpils daudzdzīvokļu mājas iedzīvotāji lūdza „Latgales Laika” redakcijai pastāstīt par Ceļu satiksmes noteikumiem pagalmos un dzīvojamās zonās. Sarunā viņi minēja, ka nejūtas komfortabli un droši savas mājas pagalmā lielā automašīnu skaita dēļ, kuras brauc tā, itin kā atrastos uz trases. Reiz kādas sievietes acu priekšā mašīna notrieca suni bez pavadas, ar kuru pastaigājās bērns.

Ceļu satiksmi dzīvojamās zonās reglamentē 2015. gada 2. jūnija Ministru kabineta noteikumos Nr. 279 (Ceļu satiksmes noteikumi 139.-144. punkts). Tajos teikts:

* dzīvojamā zonā, degvielas uzpildes stacijās un stāvvietās gājējiem un velosipēdu vadītājiem atļauts pārvietoties pa ietvēm un pa brauktuvi visā tās platumā. Turklāt dzīvojamā zonā, degvielas uzpildes staciju un stāvvietu teritorijā gājējiem un velosipēdu vadītājiem ir priekšroka, taču viņiem aizliegts nepamatoti traucēt citu transportlīdzekļu braukšanu. Transportlīdzekļu stāvēšana dzīvojamās zonās atļauta tikai speciāli paredzētās stāvvietās. Ja tādu stāvvietu nav vai ja tās ir aizņemtas, transport­līdzekļu stāvēšana atļauta tikai vietās, kur tas netraucē gājēju pārvietošanos vai citu transportlīdzekļu braukšanu;

* dzīvojamā zonā aizliegts mācīt vadīt transportlīdzekli; stāvēt transportlīdzekļiem ar iedarbinātu motoru ilgāk par piecām minūtēm; iebraukt kravas automobiļiem, kuru pilna masa pārsniedz 5 t, kā arī traktortehnikai (izņemot gadījumus, ja tas nepieciešams kravas iekraušanai, izkraušanai vai darbu veikšanai) un autobusiem, kuru garums pārsniedz 6 m (izņe­mot gadījumus, ja tas nepieciešams pasažieru iekāpšanai vai izkāpšanai no tā);

* izbraucot no dzīvojamās zonas, transportlīdzekļa vadītājam jādod ceļš citiem ceļu satiksmes dalībniekiem. Šeit minētās prasības attiecas arī uz daudzdzīvokļu namu pagalmiem. Dzīvojamā zonā, daudzdzīvokļu māju pagalmos, degvielas uzpildes stacijās visu transportlīdzekļu ātrums nedrīkst pārsniegt 20 kilometrus stundā.

Valsts policijas Latgales reģiona pārvaldes vecākā speciāliste Ksenija Belova pastāstīja, ka ceļu satiksmes uzraudzība dzīvojamās zonās notiek katru dienu ar patruļpolicijas transportlīdzekļiem un motocikliem. Policijas patruļa kontrolē galvenokārt transportlīdzekļu braukšanas ātrumu, izmantojot tam paredzētu braukšanas ātruma kontroles mērierīci. Ja tiek konstatēts pārkāpums, policija sastāda administratīvā pārkāpuma protokolu. Kopumā var teikt, ka daudzdzīvokļu namu pagalmi Daugavpilī ir droši satiksmes dalībniekiem, ja visi ievēro ceļu satiksmes noteikumus. Statistika par Ceļu satiksmes negadījumiem tiek veikta, bet konkrēti par daudzdzīvokļu namu pagalmiem nav.

Daugavpils domes Transporta komisijas priekšsēdētājs Igors Prelatovs saka, ka daudzdzīvokļu namu pagalmi ir droši, taču no nelaimes gadījuma neviens nav pasargāts. Tāpēc dzīvokļu īpašnieki, pieņemot kopsapulcē lēmumu, lielākai drošībai var pasūtīt papildu ceļa zīmes, ceļu apzīmējumus vai arī mākslīgus nelīdzenumus (t.s. „gulošos policistus”) vietās, kur tiek iebraukts un izbraukts no pagalma. Visbiežāk daudzdzīvokļu māju iedzīvotāji lūdz uzstādīt tikai ceļa zīmes, kas ierobežo transporta līdzekļu novietošanu bez speciālām caurlaidēm. Daugavpils dome plāno veikt daudzdzīvokļu namu pagalmu remontdarbus, kas ļaus iedzīvotājiem kopā ar pašvaldības speciālistiem parūpēties par drošību.