„Latgales Laiks” iznāk latviešu un krievu valodās visā Dienvidlatgalē un Sēlijā, „Latgales Laiks” latviešu valodā aptver Daugavpils pilsētu, Augšdaugavas novadu un apkārtējos novadus un pilsētas.
2024. gada 5. decembris
Ceturtdiena
Klaudijs, Sabīne, Sarma
-0.8 °C
apmācies

Aleksejs Mackevičs: „Mūsdienu skolā ir grūti strādāt bez mīlestības”

Biķernieku pamatskolā mācās 57 bērni no trim pašvaldībām, septiņiem pagastiem un divām pilsētām. Skolēnu autobuss dodas ceļā katru dienu, nobraucot apmēram 200 km dienā. Skolā strādā 17 pedagogi, daži apvieno darbu vairākās iestādēs, tāpat ir pedagogi, kuri strādā šajā profesijā jau otrajā un trešajā paaudzē. Skolā darbojas arī divas pirmsskolas izglītības grupiņas bērniem no 2 līdz 6 gadiem, kopā šobrīd iestādi apmeklē 32 bērni. Skolotāju dienas priekšvakarā tiekamies ar Biķernieku pamatskolas direktoru Alekseju Mackeviču.

Skola ar vēsturi

-- Skolas vēsture sākas 19. gadsimta beigās. Biķernieku pamatskola atrodas vecticībnieku kultūras centrā. Jau 20. gadsimta sākumā skolā mācījušies pazīstami cilvēki. Šeit mācījies olimpiskais čempions Afanasijs Kuzmins. Latvijas Pareizticīgās baznīcas galva metropolīts Aleksandrs Kudrjašovs kādreiz bija Biķernieku pamatskolas pedagogs. No 1976. līdz 1978. gadam Biķernieku pamatskola piedalījās Vissavienības tautsaimniecības sasniegumu izstādē Maskavā ar savu inovāciju. Biķernieku pamatskola (tolaik vidusskola) piedāvāja jaunu mācību modeli. Biķernieku skola bija pirmā Padomju Savienībā, kura piedāvāja “kabinetu sistēmu”, kad skolēni pārvietojas pa klasēm, bet pedagogs paliek uz vietas (šobrīd “Covid-19” dēļ tas ir mainīts). Izstādē tika saņemta sudraba medaļa par ieviesto inovāciju.

Biķernieku pamatskola attīstās un izmanto piedāvātās iespējas

-- 2015. gadā skolu renovēja, nodrošināja ar jaunajām tehnoloģijām, metodiskajiem materiāliem, lai šeit varētu mācīties bērni ar veselības problēmām. Skola aktīvi izmanto Eiropas Savienības (ES) piedāvātos projektus, jau 6 gadus gan pedagogi, gan skolēni piedalās “Erasmus+” programmās, apceļo pasauli un mācās no līdzcilvēkiem. Hokeja klubs “Dinamo Rīga” skolai uzdāvināja sporta laukumu ar ielas trenažieriem. Mums ir daudz sadarbības partneru.

Iekļaujošā izglītība.

-- Mums ir ar ko lepoties. Mācību procesā mēs izmantojam modernu pieeju, skatāmies un lietojam to, kas tiek izstrādāts pasaulē. Pedagogu kolektīvs ir zinošs un visi dara savu sirds darbu. Saviem kolēģiem gribu novēlēt izturību un veselību – šobrīd tas ir ļoti aktuāli. Mums jābūt motivētiem, tas ir dzinējspēks. Moderns skolotājs, pēc manām domām, ir cilvēks, kurš ir gatavs pārmaiņām, plaša profila speciālists. Mūsdienu skolotājs ir gan psihologs, gan aktieris, gan inženieris, jo pedagoga profesija paredz būt daudzveidīgiem. Pedagogam jābūt izturīgam, neskatoties uz problēmām un neziņu, kas šobrīd valda Latvijā un pasaulē, mēs visi turpinām strādāt. Mēs zinām, ka mūsu vietā to neviens neizdarīs, nesavtīgs darbs ir mūsu pienākums pret bērniem. Pedagogam jābūt mīlošam, bez mīlestības mūsdienu skolā strādāt ir grūti, ir pārāk daudz izaicinājumu. Ja dari darbu no sirds, noteikti būs panākumi.

Izcili pedagogi Biķernieku pamatskolā

-- Viss kolektīvs ir brīnišķīgs, īpaši vēlos pateikties mūsu logopēdei -- Gaļina Romanceviča ir labākā skolotāja logopēde Latvijā.

Mēs katru dienu redzam viņas darba rezultātus. Dažreiz ceļa sākumā bērnu vispār nav iespējams saprast, bet pēc dažiem nodarbību mēnešiem bērns jau spēj skaidri pateikt frāzes, viņu var saprast, te atliek tikai aplaudēt. Pasniedzēja skolā nestrādā uz pilnu slodzi, bērnu skaits ir daudz lielāks, nekā viņas slodzei paredzēts, bet cilvēks strādā, kvalitatīvi pilda savus pienākumus. Viņai pateicas ne tikai skolas vadība, bet arī visa Biķernieku pagasta un Daugavpils novada sabiedrība.

Mācīties “Covid-19” laikā

-- Tika atcelti visi pasākumi, kuri varētu notikt ārpus skolas, visi braucieni un ekskursijas. Tāpat ierobežojām un minimizējām pašu rīkotos pasākumus skolā. Lietojam maskas sabiedriskajā transportā, ievērojam distancēšanās pasākumus, visiem, kas ienāk skolā – mērām temperatūru. Atklājām jaunu problēmu – daudzi skolnieki nemaz nezināja, kas ir viņu ģimenes ārsts, līdz šim nebija saskarsmes. Tagad tiek uzturēta saikne starp jauniešiem, ģimenēm un viņu ārstējošo ārstu. Lūdzam vecākus sagatavot bērniem individuālās lietošanas priekšmetus, piemēram, lai jaunieši nedzertu ūdeni no vienas pudeles. Pirms mācību gada sākuma Daugavpils novadā tika pieņemts lēmums, ka visas izglītības iestādes sāk mācības klātienē.

Pārmaiņas un reformas izglītības iestādēs

-- Mums daudz jārunā un jādiskutē par kompetenču pieeju. Neskatoties uz to, ka mēs jau strādājam, izmantojot šo modeli, jautājumu ir ļoti daudz. Daudz neskaidrību ir par mācību procesa organizēšanu, īpaši resursu trūkuma dēļ, un tas vairāk ir attiecināms uz mazajām lauku skolām, arī Biķernieku pamatskolu. Skolās, kurās īsteno mazākumtautību programmas, pārsvarā mācās skolēni no krievvalodīgajām ģimenēm. Biķernieku pamatskola īsteno arī speciālās izglītības programmas. Taču pašlaik Izglītības un zinātnes ministrija vai Valsts izglītības satura centrs nepiedāvā programmas, kuras ir speciāli izstrādātas mazākumtautību skolām, par speciālajām programmām pat nerunājot. Biķernieku pamatskolā īstenotās 3 speciālās apmācību programmas izmanto ceturtā daļa skolēnu. Šobrīd šo programmu standartu nav, līdz ar to nav ne mācību grāmatu, ne metožu, mums nākas strādāt tādā vidē, ko var nosaukt par “vakuumu”, jo mēs cenšamies pielāgoties, bet tas prasa gan laiku, gan resursus. No valsts iestādēm atbildes neesmu saņēmis. Jaunajā mācību gadā esam nostrādājuši jau mēnesi, no valdības puses nekas nav gatavs, tā ir lieka stresa situācija, kurā mums jāstrādā.

Kompetenču pieejai, protams, ir plusi. Mēs izmantojam jauno pieeju, pēc plāna organizējam stundas un mācību procesu, kā arī ieviešam jaunas tehnoloģijas. Ļoti svarīgi, lai skolā būtu atbalsta personāls – psihologs, speciālais pedagogs, logopēds, medmāsa, karjeras konsultants, sociālais pedagogs. Diemžēl par dažām slodzēm mēs varam tikai sapņot.

Mācību modelis Latvijā

-- Manuprāt, pašreizējais modelis ir sevi izdzīvojis, tas neļauj perspektīvām skolām attīstīties. Speciālistu piesaistīšanai, īpaši kompetenču pieejā, ir ļoti liela loma. Apskatot kādas labas skolas un Biķernieku pamatskolas rezultātus olimpiādēs, valsts centralizētajos pārbaudes darbos, redzēsim atšķirību. Diemžēl mums nav tik daudz olimpiāžu dalībnieku, un mēs ik gadu cenšamies sasniegt aizvien labākus centralizēto eksāmenu rezultātus. Taču mūsu skolā mācās bērni ar speciālajām vajadzībām. Bieži vien bērns, kurš, sākot mācīties pirmajā klasē, nerunā, bet jau otrajā klasē sāk lasīt, rakstīt un skaidri izteikt savas vēlmes, māk komunicēt -- tas ir mūsu visu sasniegums! Ikdienā šis darbs nav redzams, bet ilgākā laika periodā mēs to visu redzam un jūtam. Es vēlos, lai visās ministrijās saskatītu šo grūto un ietilpīgo, visiem vajadzīgo darbu, ko mēs ikdienā darām. Ja nebūs Biķernieku pamatskolas, šie bērni dosies uz tā saucamajām “top” skolām, un statistika būs pagalam, -- olimpiāžu rezultāti nav vienīgais rādītājs. Ar bērniem, kuriem ir problēmas, strādā tieši Biķernieku pamatskolā, šādu skolu Latvijā ir daudz, un beidzot valstī ir jāmaina pieeja un attieksme pret tām.