Izglītības un zinātnes ministrija (IZM) ir publiskojusi informāciju par nu jau kārtējās izglītības iestādes -- Daugavpils Tirdzniecības profesionālās vidusskolas -- likvidāciju. Pašvaldībā, komentējot radušos situāciju, atzīst, ka šīs mācību iestādes telpas varētu turpināt izmantot šeit līdz šim realizēto mācību programmu īstenošanai. Lai noskaidrotu, kā radušos situāciju vērtē Daugavpils Tirdzniecības profesionālajā vidusskolā, “Latgales Laiks” apmeklēja izglītības iestādi un aicināja uz sarunu ar tās direktoru Juri Kukli.
* Kā jūs vērtējat informāciju par skolas slēgšanu?
-- Diemžēl ir izskanējis šis vārds “slēgt”. Manuprāt, pareizāk būtu runāt par konsolidāciju, kura paredz vairāku izglītības iestāžu apvienošanu ar mērķi nostiprināt un pilnveidot to darbību.
Daugavpils Tirdzniecības profesionālā vidusskola ir izglītības iestāde, kuras absolventi ir pieprasīti darba tirgū, kas realizē pieprasītas izglītības programmas. “Covid-19” ierobežojumi, bez šaubām, ir stipri ietekmējuši jomas, kurām mēs gatavojam speciālistus. Taču mēs esam sapratuši kādu svarīgu lietu un skaidrojam to arī saviem audzēkņiem -- pakalpojumu joma ir tā, kas pēc šo ierobežojumu atcelšanas, iespējams, arī visātrāk atgūsies, jo tā ir ļoti elastīga un spējīga pielāgoties. Līdz ar to uzskata, ka speciālisti, kurus gatavo mūsu izglītības iestāde, ir un būs pieprasīti darba tirgū ļoti ilgu laiku.
Pārejot uz jauna veida profesionālās un vidējās izglītības programmām, prognozējam, ka izglītības iestādes pašreizējā ēka Miera ielā 57 kļūs tai par šauru pat pašreizējo programmu realizācijai, nemaz nerunājot par attīstību un izaugsmi. Tāpēc vēlējāmies iegūt profesionālās izglītības kompetences centra (PIKC) statusu. Lai atbilstu šim statusam, ir jāatbilst vairākiem kritērijiem, tostarp izglītības iestādē jābūt ne mazāk kā 500 audzēkņiem. Strādājot pašreizējā ēkā, mēs šo kritēriju nevaram izpildīt.
* Kādu risinājumu piedāvājāt?
-- Jau pirms ilgāka laika sākām domāt, kā rast izeju no radušās situācijas. Līdz šim bija runa par vairāku Daugavpils profesionālās izglītības iestāžu konsolidāciju. Par savu redzējumu informējām gan domi, jo ēka, kurā atrodas izglītības iestāde, pieder pašvaldībai, gan IZM, kas ir izglītības iestādes dibinātāja.
Pēc kāda laika tika publiskota informācija, ka situācijai ir rasts risinājums. Diemžēl mēs tikām pabīdīti malā. Kādēļ tas tā notika, mēs netikām informēti. Šī situācija, neapšaubāmi, mūs ļoti sarūgtina, jo skola ir spēcīga un tās speciālisti, kuri šeit tiek gatavoti, ir pieprasīti darba tirgū.
Saskaņā ar IZM apstiprināto plānu, skola arī šogad uzņems audzēkņus nākamajam mācību gadam. Kā izskanējušais IZM paziņojums ietekmēs šo procesu, var tikai minēt, jo, lai arī kādi šajā situācijā varētu būt juristu skaidrojumi par formulējumu, vārds „likvidācija” arī nozīmē likvidāciju.
Vēlētos, lai sabiedrība notiekošo uztver kā virzību uz profesionālās izglītības sistēmas sakārtošanu Latgalē, jo neviena programma un neviena specialitāte, ko skola līdz šim piedāvāja, nekur nepazudīs.
* Kāpēc skolai ir tik svarīgs PIKC statuss?
-- PIKC paver dažādas papildu iespējas. Daugavpils Tirdzniecības profesionālā vidusskola gribēja piedalīties dažādos pasākumos, bet nevarēja, jo tai nav PIKC statusa. Mēs negribam būt tie, ka stāv malā. Mēs gribam iesaistīties profesionālās izglītības sistēmas pilnveidošanā valstī. Mēs gribam, lai, izstrādājot jaunas izglītības programmas, tiktu ņemts vērā arī mūsu viedoklis, bet tam ir nepieciešams PIKC statuss.
Tirdzniecības skolā pēdējos gados mācās aptuveni 300 audzēkņi, ik gadu šis skaits nedaudz pieaug. Izņemot apvienošanu, citu variantu, kā iegūt PIKC statusu, mums nav. Taču es uzskatu, ka tas ir jādara pēc konsolidācijas principa, kad šajā procesā iesaistītās iestādes sniedz cita citai pozitīvu pienesumu, nevis likvidējot kādu no iestādēm un pievienojot to citai.
Uzskatu, ka visām šajā procesā iesaistītajām pusēm -- valsts, pašvaldību un izglītības iestāžu pārstāvjiem -- būtu jāsēžas pie viena galda un jāmēģina rast optimālais risinājums. Diemžēl šobrīd Daugavpils Tirdzniecības profesionālā vidusskola izskatās pēc garda kumosiņa, kurš kādam tiks, un tas ir ļoti sāpīgi.
Bēdīgi ir arī tas, ka patlaban iestādei saistībā ar tās nākotni trūkst informācijas. Līdz ar to es kā iestādes vadītājs nevaru paskaidrot ne saviem darbiniekiem un pedagogiem, ne audzēkņiem un viņu vecākiem, kas un kā notiks.
Komentāri