„Latgales Laiks” iznāk latviešu un krievu valodās visā Dienvidlatgalē un Sēlijā, „Latgales Laiks” latviešu valodā aptver Daugavpils pilsētu, Augšdaugavas novadu un apkārtējos novadus un pilsētas.
2024. gada 27. aprīlis
Sestdiena
Klementīne, Raimonda, Raina, Tāle
+4.2 °C
skaidrs laiks

Lielāka iespēja pastāvēt ir profesionālās izglītības iestādēm, kuras attīstās

Turpinot īstenot profesionālās izglītības sistēmas strukturālās reformas, Izglītības un zinātnes ministrija (IZM) tuvākajā laikā virzīs izskatīšanai valdībā rīkojuma projektu par Daugavpils Tirdzniecības profesionālās vidusskolas (DTPV) likvidāciju no 2022. gada 1. janvāra. DTPV īstenojamo izglītības programmu īstenošanu paredzēts nododot profesionālās izglītības kompetences centriem “Daugavpils Būvniecības tehnikums” (DBT) un “Daugavpils Tehnikums”. Pastāstīt vairāk par ministrijas nodomiem „Latgales Laiks” lūdza IZM Profesionālās un pieaugušo izglītības departamenta direktori Rūta Gintauti.

Profesionālās izglītības iestāžu tīkla reorganizācija nav nekas jauns

-- Profesionālās izglītības iestāžu tīkla reorganizācija un optimizācija nav nekas jauns. Šis process intensīvi norit jau kopš 2009. gada, kad IZM padotībā bija vairāk nekā 90 profesionālās izglītības iestādes. Šobrīd iestāžu skaits ir sarucis līdz 31 iestādei.

Valsts kontrole pārbaudes laikā ir secinājusi, ka profesionālās izglītības sistēma ir pilnveidojama. Ir jāceļ profesionālās izglītības kvalitāte un prestižs. Tāpat ir jāsekmē izglītības iestāžu resursu efektīvs izmantojums.

Patlaban tiek vērtētas arī trīs Daugavpilī ministrijas pakļautībā esošās iestādes. Tirdzniecības profesionālā vidusskola ir viena no vismazākajām ministrijas pakļautībā esošās iestādēm, kur izglītojamo skaits ir tikai nedaudz virs 300. Iestādei ir arī šaura specializācija. Tā strādā vienas nozares pasūtījumam.

Izglītības programmu pievienošana tehnikumiem ļaus attīstīt materiāli tehnisko nodrošinājumu

-- Izglītības programmu pievienošana vienam no tehnikumiem reorganizācijas procesa gaitā ļaus attīstīt materiāli tehnisko nodrošinājumu īstenotajās programmās, kā arī celt profesionālās izglītības prestižu konkrētā nozarē un padarīt to konkurētspējīgāku arī starptautiskā telpā.

Programmu pievienošana DBT ir balstīta šīs iestādes sniegumā, ko skaidri parāda gan rezultāti karjeras izglītības jomā, gan jauno izglītojamo piesaistē, dalībā dažādos profesionālās meistarības konkursos un attīstības projektos.

DBT plānots nodot tūrisma, viesmīlības un ēdināšanas programmu, bet Daugavpils tehnikumam -- komercdarbības bloka programmas.

Profesionālajā izglītībā liela loma ir darba devējiem

-- Profesionālajā izglītībā liela loma ir darba devējiem. Nozaru ekspertu padomju stratēģiskais redzējums liecina, ka tūrisma un viesmīlības programmas ir nododamas vienam tehnikumam. Savukārt tās programmas, kuras abi tehnikumi īsteno auto jomā, nozaru eksperti ir ieteikuši īstenot vienā no tehnikumiem. Tādēļ tiek skatīts iestāžu piepildījums un tas, kā tiek izlietoti resursi.

Statistikas dati liecina, ka DBT audzēkņu skaits pēdējā laikā ir pieaudzis, bet „Daugavpils tehnikumā” ir reģistrēts straujš kritums. Tādējādi iestādē ir pieaugušas arī viena izglītojamā izmaksas.

Daugavpils nav vienīgā pilsēta, kur plānots pārskatīt profesionālās izglītības iestāžu tīklu. Pērn ministrija sākusi uzklausīt izglītības iestāžu stratēģiskos redzējumus un nozaru ekspertu redzējumus. Bijušas tikšanās arī ar pašvaldību un plānošanas reģionu pārstāvjiem. Līdz 2023. gadam plānots pārskatīt arī profesionālās izglītības iestāžu programmu īstenošanas vietu lietderību, jo ir vairākas iestādes, kurām ir vairākas šādas vietas. Vai tās paliks, lielā mērā būs atkarīgs no pašvaldības un tehnikuma vadības nostājas un to attīstības perspektīvas.

DTPV telpas Miera ielā turpinās izmantot

-- Tirdzniecības skolas telpas arī turpmāk plānots izmantot izglītības funkciju veikšanai. Līgums par ēkas izmantošanu joprojām ir spēkā.

Ja DTPV bija problēmas nodrošināt satura sadaļu, kas dod iespēju iegūt vispārējo vidējo izglītību, tad, pievienojot to tehnikumam, šīs iespējas tiks nodrošinātas. Tie, kas mācās Miera ielas ēkā, šeit arī varēs turpināt izglītoties. Tajā pašā laikā viņiem būs iespēja doties uz DBT ēkām un apgūt tur šos vispārizglītojošos priekšmetus, iesaistīties citos pasākumos un aktivitātēs.

Līdz šim, lai dotu audzēkņiem iespēju iegūt vidējo izglītību, DPTV nācās piesaistīt pedagogus no vakarskolas.

Svarīgākas par naudas ekonomiju būs attīstības iespējas

-- Izglītības iestāžu reorganizācijas rezultātā finanšu resursi tiks taupīti uz administratīvā personāla rēķina, jo turpmāk tik liels šo darbinieku skaits nebūs vajadzīgs. Iespējams, tik lielā skaitā nebūs nepieciešami arī tehniskie darbinieki. Cik darbinieki varētu zaudēt darbu, pagaidām nav aprēķināts.

Valsts budžeta dotācija vienam izglītojamajam: DTPV -- 2952 eiro, Daugavpils tehnikumā -- 3925 eiro un Daugavpils Būvniecības tehnikumā -- 3583 eiro. Apvienošanas rezultātā šīs izmaksas samazināsies. Taču svarīgākas par naudas ekonomiju būs attīstības iespējas un kvalitatīvas izglītības pieejamība izglītojamajiem, kas mācās DTPV.

Dagdā DBT ir pieredze īstenot konditora programmu. Tas dos iespēju īstenot DPTV kolektīva ieceri par šādas programmas ieviešanu. DBT ir arī programmu īstenošanas vieta Višķos, kur ir lauksaimniecības tehnikas programmas un augkopība un ir izveidojusies laba sadarbība ar Lauku atbalsta dienestu. Tas pavērs iespēja attīstīt arī ekotūrisma programmas, kas šobrīd ir gana pieprasītas.

Daudz kas ir atkarīgs arī no izglītības iestāžu vadītājiem

-- Gan DTPV, gan Daugavpils Tehnikuma vadītājs ir ministrijas darbinieks. Savukārt profesionālās izglītības iestādes, kuru dibinātāja ir valsts, var tikt reorganizētas, likvidētas vai optimizētas, tāda nu ir tā kārtība valsts pārvaldē. Tādēļ IZM, ņemot vērā Valsts kontroles ieteikumus un kopējo situāciju profesionālajā izglītībā, gatavos rīkojuma projektu un iesniegs to iesniegšanai Ministru Kabinetā.

Šobrīd daudz kas ir arī pašu profesionālās izglītības iestādes vadītāju rokās, kā tiek veidot šo iestāžu attīstību. Kopš pagājušā gada sākuma, kad IZM sāka vērtēt iestāžu attīstības stratēģijas, ir redzams, kurš strādā un attīstās un kurš pienākumus un uzstādījumus neveic pietiekami godprātīgi.

Patlaban visas profesionālās izglītības iestādes izstrādā savas stratēģijas nākamajam periodam -- 2021.--2027. gadam. Ministrijas padotības iestādes savas stratēģijas iesniegs ministrijā līdz 12. aprīlim. Pēc tam tās tiks vērtētas, pieaicinot nozaru pārstāvjus, plānošanas reģionu pārstāvjus un tad līdz jūnija vidum būs šis vērtēšanas un saskaņošanas process. Tas tad arī kļūs par pamatu iestāžu turpmākai darbībai.

Vērtēts tiks arī tas cik godprātīgi un efektīvi tiek izlietotas investīcijas. Jau iepriekšējā periodā profesionālās izglītības iestādēm arī koledžām bija dots uzstādījums veicināt un attīstīt arī pieaugušo izglītību.

Nākamajā periodā, pārskatot PIKC kritērijus, liela vērība tiks pievērsta tam, kā skolas ar labu infrastruktūru un bāzi iesaistās pieaugušo izglītības piedāvājuma īstenošanā, lai nodrošinātu darba devēju pasūtījumu, un kā attīsta darba vidē balstītās mācības.