Man „kovida” laiks kļuva par iespēju laiku – IK „Inteligent” vadītājs Ainārs Blūzmans
Kā krīzi pārvērst iespēju platformā
Vārds „krīze” mums, diemžēl, nav svešs, to dzirdam ik uz soļa – politiskā krīze, ekonomiskā krīze, krīze veselības jomā utt. Pēdējā gada laikā arī ieviesies jauns jēdziens “covid krīze”. Gribam vai negribam, bet jāatzīst, ka krīzes sekas izjūt ikviens no mums. Šajos mainīgajos apstākļos vienmēr spēt „izpeldēt” nav vienkāršs uzdevums, tas nav vienkārši arī uzņēmējiem, tādēļ tiekamies ar vienu no Augšdaugavas novada mazajiem uzņēmējiem, lai uzzinātu, kā viņš pārvar izaicinājumus un krīzes, kas viņu iedvesmo nepadoties un sarežģītās situācijas spēt vērst sev par labu.
2005. gadā ilūkstietis Ainārs Blūzmans izveidoja savu uzņēmumu IK „Inteligent” un atzīst, ka tikai tagad, pēc 16 gadiem, jūtas pārliecināts par to, ko dara. Šobrīd IK „Inteligent” pamatvirziens ir sniegt apgaismošanas un apskaņošanas pakalpojumus, bet ceļš uz to ir bijis gana raibs.
2005. gadā ilūkstietis Ainārs Blūzmans izveidoja savu uzņēmumu IK „Inteligent” un atzīst, ka tikai tagad, pēc 16 gadiem, jūtas pārliecināts par to, ko dara.
NO „TREKNAJIEM GADIEM” LĪDZ EKONOMISKAJAI KRĪZEI
Ainārs stāsta, ka jau kopš bērnības viņu interesēja apgaismošanas iekārtas un visāda veida elektronika. Lai gan pēc vidusskolas absolvēšanas strādājis dažādus gadījuma darbus, viņš nav zaudējis interesi par apgaismošanu, tādēļ, sev par izaicinājumu, nolēmis izveidot uzņēmumu. „Atvērt firmu ir viegli, bet ne tik viegli ir to noturēt” skaidro Ainārs, „tikai vēlāk saproti, ka ļoti daudz vēl ir jāmācās, piemēram, ir jāapgūst grāmatvedības pamati, jāseko līdzi nodokļu sistēmai valstī un visām izmaiņām. Ir jāspēj nodrošināt, lai visa sistēma darbotos”. Sākotnēji kā individuālais komersants rīkojis diskotēkas, bet galvenais mērķis bijis palielināt iespējas darboties plašāk un rast iespēju apgaismot koncertus. Jautāts, kādi bija uzņēmuma darbības pirmie pieci gadi, Ainārs stāsta: „Sākotnēji, no 2005. līdz 2009. gadam, tā saucamajos treknajos gados, bija jūtams liels progress. Ja sākumā aparatūru īrēju, tad tajā laikā jau paspēju daudz ko iegādāties. Diskotēku zāles bija cilvēku pilnas, mūspusē tās notika katru nedēļas nogali un pat divreiz nedēļā – piektdienās uz sestdienās! Tagad, ja atskatās, grūti pat noticēt, cik toreiz viss notika bagātīgi, cik tomēr laukos un mazpilsētās bija daudz cilvēku. Tas bija ļoti interesants laiks, jo bija gan daudz jāapgūst jaunā, gan daudz jāorganizē, un tā bija tāda nemitīga kustība. Bet šis laiks tomēr bija īss. Nāca 2009. gada ekonomiskā krīze Latvijā. Iedzīvotāji aizbrauca. Pasākumi apsīka, biju tuvu bankrota robežai un domai likvidēt uzņēmumu, bet kaut kā atradu spēkus atgūties, radās jauna ideja un papildus pievērsos jaunam virzienam – darbam ar video. Un cik interesanti, ka šī gada krīze mani pievērsa vides objektu apgaismošanai.”
Šobrīd IK „Inteligent” pamatvirziens ir sniegt apgaismošanas un apskaņošanas pakalpojumus, bet ceļš uz to ir bijis gana raibs.
KAD DARBS IR SIRDSDARBS
Ainārs uzsver, ka nevar vairs iedomāties citu nodarbošanās veidu, viņš ir gandarīts, ka savā laikā uzdrošinājās izveidot uzņēmumu un, par spīti dažādiem smagiem periodiem, firmu nav likvidējis, jo tas paver nemitīgas sevis pilnveidošanas un profesionālās izaugsmes iespējas.
„Es ļoti izbaudu to, ko daru, esmu sava darba fans,” stāsta Ainārs, „jā, protams, dažkārt ir liels fizisks nogurums, arī mentāls, jo tam jāveltī liels sagatavošanās laiks un darbs, ko ne vienmēr cilvēki no malas spēj saskatīt, novērtēt. Bet, lai vai kā, iznākums man vienmēr sagādā gandarījumu. Man ļoti patīk strādāt dažādās vietās, jo no katra jauna projekta es kaut ko mācos, pilnveidojos. Ir patīkami, kad no nekā vari izveidot kaut ko skaistu. It īpaši mani motivē, kad redzu, ka manis radītais cilvēkiem tiešām patīk. Un prieks ir par to, ka cilvēki nāk uz pasākumiem, jo tā ir organizatoru lielākā balva -- redzēt cilvēkus, redzēt viņu iesaistīšanos.”
KRĪZE? JAUNAS IESPĒJAS!
Jautāts, ko šajā kultūras jomai tik savdabīgajā, neierastajā laikā ir mācījies, kādas atziņas guvis, uzņēmējs uzsver, ka galvenokārt apgūta spēja iziet no komforta zonas, piespiežot sevi sākt domāt pavisam citādi. Ainārs atzīst, ka, tāpat kā ikviens uzņēmējs, kurš darbojas pasākumu organizēšanas, izklaides jomā, arī viņš izjuta “Covid-19” pandēmijas laika nestās pārmaiņas, kas skaidri iezīmēja to, ka ir jāspēj ļoti ātri pielāgoties esošajiem apstākļiem, ir ļoti ātri sevī jāatrod restarta poga, savukārt bezcerības sajūta, negatīvās domas, jāpārvērš iespēju platformā. Ainārs stāsta: „Jāsaka tā, ka man „kovida” laiks kļuva par iespēju laiku. Tajā brīdī, kad sapratu, ka pasākumu norises ir uzliktas uz pauzes, sāku intensīvi domāt, kā strādāt citādāk, ko varu piedāvāt, izmantojot zināšanas, resursus, kas ir manā rīcībā. Tā kā viens no darbības virzieniem man ir koncertu apgaismošana, radās ideja, ka var izgaismot vides objektus, izgaismot ēkas, parkus un tādā veidā radīt svētku noskaņojumu. Protams, tagad, nu jau gandrīz divus gadus pēc pandēmijas sākuma, dažādu objektu izgaismošana jau ir kļuvusi par gandrīz neatņemamu norišu sastāvdaļu, bet tobrīd, kad pandēmija vel tikai sākās, neviens no mums nedomāja par šādām iespējām, šādi pasākumi notika reti. Un šobrīd ikviens atzīst, ka vides objektu izgaismošana tik tiešām ir skaists veids, kā papildināt jebkādu norisi un radīt svētku sajūtu.”
PANĀKUMU ATSLĒGA – SADARBĪBA
Pēdējā gada laikā, veidojot vides izgaismojumus, Ainārs ir viesojies vairākās vietās Sēlijā un Latgalē, viņš atzīmē, ka ir ļoti svarīgi nezaudēt radošo dzirksti un spēju ieklausīties, jo visu pasākuma organizēšanas darbā iesaistīto vienkārša un patiesa komunikācija var veicināt visveiksmīgāko sadarbību. „Man ir prieks, ka šajā „Covid-19” laikā dažādās vietās Latvijā ir atrasti veidi, kā organizēt skaistas norises, jo pasākumu organizatori nepadodas! Arī es pats, dodoties uz dažādām vietām, priecājos satikt radošos pasākumu organizatorus. Sadarbojoties augstu novērtēju abpusēju cieņu un spēju komunicēt ļoti vienkārši un brīvi, jo tikai tā kopā var radīt neaizmirstamus pasākumus pilsētās un ciemos,” uzsver Ainārs.
Gandrīz 20 gadus strādājot izklaides jomā, Ainārs teic, ka vēl aizvien ir jāmācās, un ne vienmēr jaunu apvāršņu apgūšana ir saistīta ar tiešo darbības sfēru, turpina Ainārs: „Man bija jāiemācās arī pieņemt to, ka publicitātes veidošanai, komunikācijai ir ļoti liela nozīme, jo dažkārt mums – darītājiem – ir grūti saprast, ka tik tiešām par sevi ir jāstāsta, sevi ir jāreklamē, jo tu jau vari darīt foršas lietas, bet, ja neviens par to nezina, tad nevienam to arī nevajag. Nepietiek tikai ar to, ka pārzini savu jomu un sniedzamo pakalpojumu, ir jāpilnveidojas arī citos virzienos, jo mazā uzņēmumā visu jāspēj izdarīt vienam pašam! Diemžēl Latvijā ir tāda situācija, ka ir ļoti grūti attīstīties maziem uzņēmumiem, nodokļu politika ir nospiedoša, nomācoša, valda nestabilitāte un neziņa. Un tomēr, pat, ja uznāk šis grūtsirdīgais noskaņojums, vajag atrast spēkus, lai atkal turpinātu darboties un izdomātu kaut ko jaunu! Un ne velti šis man ir kļuvis arī par laiku, kad vairāk kā nekad agrāk esmu nodibinājis jaunus kontaktus, jaunu sadarbību, jo tikai tā var dzimt jaunas iespējas. Uzskatu, ka mēs ļoti daudz varam iegūt, ja spējam sadarboties. Ja, veidojot kādu pasākumu, katrs pieliek klāt savu artavu, tad tā kopējā norise ir daudz bagātīgāka. Man arī patīk iesaistīties tādās kā labdarības norisēs, jo tad var just, cik visiem tas ir svarīgi un kā kopā varam vienoties viena mērķa labā. Piemēram, man ļoti lielu gandarījumu sniedz iesaistīšanās Ilūkstes katoļu draudzes pasākumos. Lieldienās izgaismojām baznīcu, septembrī notiks muzikāla norise baznīcas dārzā. Te valda liela kopības, draudzības sajūta, tādēļ ir prieks darboties.”
Pasākumu organizatoru darbs ne vienmēr, šķiet, ir bijis pietiekami novērtēts, bieži vien aizmirstam, ka šie cilvēki, radot svētkus citiem, varbūt nedaudz apzog savu ģimeni, brīvdienas, svētku dienas pavadot nevis atpūtā, bet aktīvā rosībā un darba dunā. Radīt svētkus citiem, spītējot it visam, ir kā misija. Tā ir milzīga vēlme dalīties ar skaisto, raisīt prieku, iekrāsot mūsu ikdienu citos toņos, ļaujot kaut uz mirkli aizmirst rūpes. Tā ir arī spēja saglabāt pozitīvu noskaņu, spītējot kādām drūmām atsauksmēm, spītējot sliktiem laika apstākļiem un, tagad var teikt, ka arī spītējot vīrusa “Covid-19” izraisītajai krīzei, jo ir aizvien jārod jauni risinājumi, kā un ko radīt, veidot, organizēt…
Uzsmaidīsim svētku radītājiem, uzsmaidīsim cits citam, aiztaupīsim asu piezīmi, jo tikai pozitīvā noskaņa var radīt gaišo!
“Nepietiek tikai ar to, ka pārzini savu jomu un sniedzamo pakalpojumu, ir jāpilnveidojas arī citos virzienos, jo mazā uzņēmumā visu jāspēj izdarīt vienam pašam!” stāsta Ainārs.