Mūs lasa Daugavpils, Ilūkstes, Preiļu, Krāslavas, Dagdas, Aglonas, Līvānu un citās pilsētās un novados
2021. gada 19. oktobris
Otrdiena
Drosma, Drosmis, Elīna
+2.0 °C
nedaudz mākoņains

“Tavas veselības telpa”

Padomi par veselīgu uzturu un kādi knifiņi jāzina gatavojot? Pupiņu braunijs, aveņu rafaello, ķirbju sautējums ar kvinoju… -- jauni atklājumi, ko ieviest katras saimnieces virtuvē, lai dzīvotu veselīgāk! Par to, un ne tikai, bija iespēja uzzināt, piedaloties meistarklasē „Veselīgs un garšīgs”, kas notika Dvietes pagastā, kur mājo arī viena no ciema nu jau atpazīstamības zīmēm, „Dvietes saldējums”.

Patiesi priecīgs notikums „Dvietes saldējums” sētā, kur tapusi arī vieta “Tavas veselības telpa”, kur turpmāk notiks pasākumi un veselīga uztura pagatavošanas meistarklases. Viena no pirmajām meistarklasēm tika aizvadīta 1. oktobra vakarā. Topošā uztura speciāliste Elīna Petrinčika stāstīja ievadlekciju par veselīgu uzturu, ļaujot arī meistarklases dalībniecēm pašām iemēģināt roku jaunu, veselīgu ēdienu gatavošanā.

Lai gan Elīnas pirmā izglītība ir tūrisma un uzņēmējdarbības vadība, tomēr, nesajūtot sevi šajā jomā, Elīna meklēja citus ceļus kā realizēties, ļaujoties savai sirdsbalsij un apgūstot profesiju, kas jau iepriekš bija ļoti saistījusi, nonākot pie iespējas studēt Rīga Stradiņu Universitātē un kļūstot par uztura speciālisti, iepazīstinot ar sevi stāstīja Elīna.

Gandrīz katrs no mums savas dzīves laikā ir dzirdējis mudinājumu „Ēdiet veselīgi!’’, tomēr gandrīz katram ir sava versija, kas tad īsti ir pilnvērtīgs un sabalansēts uzturs. Par to tiek gana daudz rakstīts un stāstīts, tomēr ar šo visu informāciju ir jābūt uzmanīgiem, jo bieži vien tā ir aplama, tādēļ ir ieteicams ieklausīties speciālistos ar atbilstošu izglītību, uzsvēra Elīna.

Veselīgs uzturs nebūt nav dārgs, tomēr pastāv uzskats, ka, ēdot veselīgi, nevar ēst taupīgi. Meistarklasē tika  pierādīts pretējais, uzzinot, kā nomainīt ierastos produktus pret veselīgāku alternatīvu un plānot savas maltītes, lai paēstu taupīgāk, pavadot mazāk laika virtuvē.  Bija iespēja uzzināt arī to, kā nomainīt ierastos kviešu miltus pret veselīgākām alternatīvām, lai pagatavotu veselīgus našķus un kūkas. Elīnas lekcija bija ļoti daudzpusīga un izzinoša, padaloties ar dažām gūtajām atziņām, ir vērtas atzīmēt, ka veselīgas maltītes pamatā ir daudzveidība ēdienkartē, mērenība, sabalansētība jeb pareizas ēdienu proporcijas uz šķīvja, lai nepieciešamās uzturvielas tiktu uzņemtas sabalansētā daudzumā. Lielākais uzsvars ir jāvelta dārzeņiem, paskaidroja  topošā uztura speciāliste Elīna: „Puse no šķīvja ir ar dārzeņiem un augļiem, kur dārzeņiem jāvelta lielākā vieta, bet viena trešdaļa no šīs puses ar augļiem, to vajag ievērot, jo augļi arī satur cukuru, lai gan tas ir dabīgs -- fruktozes formā. Dārzeņi jāizvēlas pēc iespējas krāsaināki, jo no katras krāsas ir atšķirīgs ieguvums. Dārzeņos ir arī daudz šķiedrvielu, kas svarīgi mūsu zarnu traktam, lai veicinātu tā darbību. No Latvijas produktiem visbagātākās ar šķiedrvielām ir linsēklas, vēlams iegādāties iepriekš nesamaltas, jo tās satur arī vērtīgās omega-3 taukskābes, kuras 48 stundu laikā oksidējas, līdz ar to tās ir rūgtas, ar vērtīgo taukskābju zudumu. No importa precēm -- čia sēklas un, protams, visi pilngraudu produkti. Ceturtdaļa no šķīvja ir jāvelta ogļhidrātiem – graudaugiem, kartupeļiem. Ogļhidrāti ir galvenais cilvēka enerģijas avots, tie veido arī nelielas enerģijas rezerves un ir nepieciešami audu veidošanas procesos. Uzņemot par daudz ogļhidrātu, izjūk enerģijas līdzsvars starp uzņemto un patērēto, veicinot tauku rašanos. Svarīga nozīme ir arī tam, kāda veida ogļhidrāti tiek patērēti – jo baltāki, piemēram, miltu produkti, jo bioloģiskā vērtība ir niecīgāka un asins glikozes līmenis straujāk palielinās, bet, jo tumšāki miltu produkti, jo tiem ir lielāka uzturvērtība un vairāk šķiedrvielu, kam ir labvēlīga ietekme gan uz glikozes kontroli, gan zarnu darbību, tādēļ ieteicams izvēlēties pilngraudu produkciju. Vēl nelielu “pirksta daļu” šķīvja ir jāvelta veselīgajiem nepiesātinātajiem taukiem – augu eļļām.”

Elīna atklāja, ka galvenokārt gatavo no auzu miltiem, kas ir ļoti veselīgi, bagāti ar olbaltumvielām, ir arī kukurūzas milti, kokosriekstu un griķu milti, klāsts veikalos šobrīd ir ļoti plašs. „Pastāv mīts, ka makaroni ir neveselīgi, tā nebūt nav tad, ja izvēlas pilngraudu makaronus. Un vēl ceturtdaļa šķīvja ir jāvelta olbaltumvielām, bagātākās ar tām ir vājpiena biezpiens, liesi piena produkti, zivis, gaļa, olas, pākšaugi,” skaidroja Elīna. Visa pamatā ir mērenība un nevajag aizmirst arī par sportiskajām aktivitātēm, aktīva slodze vismaz 150 minūtes nedēļā, lai “atmodinātu” savu vielmaiņu.

Atbildot uz meistarklases dalībnieču jautājumiem, Elīna skaidroja, ka, runājot par eļļām, ieteicams lietot „ekstra virgin” olīveļļu un avokado eļļu, jo tām ir augsts karsēšanas punkts, tās nebojājas karsējot. Lai mazinātu cukura patēriņu, ieteicams lietot fruktozi, kas ir dabīgais cukurs, vai izmanot stēviju, 1 pilīte stēvijas aizvieto vienu tējkaroti cukura. Pērkot produktus veikalā, protams, ieteicams izvēlēties produktus ar mazāk e-vielām.

„Kuņģis ir mūsu otrās smadzenes,” uzsvēra speciāliste „viss, ko mēs tur liekam iekšā, atspēlējas uz mūsu sajūtām, emocijām, tas viss ir ļoti saistīts, tam pamatā ir vesela zinātne. Kāpēc pēc pusdienām jūtamies noguruši? Visdrīzāk, šķīvis ir nesabalansēts, apēdam pārāk daudz ogļhidrātu, gaļas un, lai to pārstrādātu, organisms no mums ņem enerģiju. Vajag pareizi sakārtot šķīvi un mūsu enerģijas paliks vairāk. Arī, runājot par pusdienām, valda nepareizs uzskats, ka tad vajag ēst visvairāk, izņemot, ja darbs saistīts ar fizisku slodzi. Brokastīs un pusdienās jāfokusējas uz ēdienu, kas sniedz enerģiju -- graudaugiem, kartupeļiem, bet vakarā -- uz olbaltumvielām ar dārzeņiem. Labāk apēst sātīgas vakariņas, ievērojot, ka tas netiek darīts vismaz 2—4 stundas pirms gulētiešanas, pretējā gadījumā mēs našķojamies pirms miega, jo, ja pārēdamies, kuņģis naktī strādā, neļaujot organismam atpūsties, un no rīta mēs pamostamies noguruši.  Vakariņās vajag labas olbaltumvielas, piemēram krāsnī cepta zivs, vista vai cita gaļa kopā ar dārzeņiem. Galvenais ir mērenība.” Atbildot uz jautājumu, kas ir pārtrauktā badošanās, Elīna skaidroja: „Pārtrauktā badošanās ir tad, kad mēs kādu laika periodu neēdam, dodot lielāku atpūtas laiku mūsu kuņģim, piemēram 16:8 vai 14:10, tas nozīmē, ka 14 stundas mēs neēdam, bet savas 3 ēdienreizes ieplānojam atlikušajā laikā. Kuņģim iestāja pareizā uztvere par sāta sajūtu, piemēram, es ievēroju 14 h neēšanas ciklu un savu pirmo savu dienas maltīti ēdu 2--4 stundas pēc pamošanās. Pirmā maltīte  ir pat gabaliņš ābola. Šajā laikā var dzert tikai ūdeni vai kafiju bez piena, uzsākot šādu ēšanu var būt neierasti, bet ar laiku tas kļūst pat par ērtu ieradumu un šajā laikā organismā viss sastājas tādos kā plauktiņos, galva kļūst skaidrāka, smadzenēm ir vieglāk strādāt.”

Meistarklasē pavadītās 3 stundas aizritēja nemanot. Pēc izzinošās  lekcijas par veselīgu uzturu, kurā tika gūtas vērtīgas atziņas, meistarklases dalībnieces Elīnas vadībā pēc receptēm gatavoja vairākus ēdienus, uzzināja dažādus ēdienu gatavošanas knifiņus. Meistarklases dalībnieces tika  nodrošinātas  visu nepieciešamo – inventāru, produktiem, receptēm. Noslēgumā -- pagatavoto ēdienu degustācija, ēdienkartē pašu meistarklases dalībnieču gatavotais  -- veģetārais sautējums ar ķirbi, dzērvenēm un kvinoju, viltotā siera vafeles, klasiskais humuss, pupiņu braunijs, aveņu rafaello.

Klātesošās dāmas bija vienisprātis, ka šāds vakars ir kā lielisks  pasākumus, kuru pavadīt kopā ar ģimeni vai draugiem. Zinošs, pārdomāts stāstījums, lieliska atmosfēra! Meistarklasē tika iegūtas jaunas zināšanas par veselīgu uzturu un  apgūtas  gatavošanas tehnikas nianses. 

Komentāri

Lai pievienotu rakstam savu komentāru, nav jāsniedz personiska rakstura informācija. IP adrese, no kuras rakstīts komentārs, ir zināma tikai LL redakcijai un tā netiek izsniegta trešajām personām.

Redakcija izdzēsīs neētiskus un rupjus komentārus, kuri aizskar cilvēka cieņu un godu vai veicina rasu un nāciju naidu.