„Latgales Laiks” iznāk latviešu un krievu valodās visā Dienvidlatgalē un Sēlijā, „Latgales Laiks” latviešu valodā aptver Daugavpils pilsētu, Augšdaugavas novadu un apkārtējos novadus un pilsētas.
2024. gada 27. februāris
Otrdiena
Andra, Līva, Līvija
+6.8 °C
apmācies

Mobilās brigādes pakalpojumi ir pieprasīti

Ivars Soikāns

Augšdaugavas novadā nu jau vairākus gadus darbojas savā ziņā unikāla mobilā brigāde, kas, izmantojot specializētu autotransportu, nodrošina dažādus pakalpojumus novadā dzīvojošiem vientuļiem cilvēkiem ar veselības problēmām viņu mājās. Lai iegūtu plašāku informāciju par brigādes darbu, “Latgales Laiks” aicināja uz sarunu tās darba koordinatori, centra “Skrudaliena” vadītāju Jūliju Žugari, kā arī tikās ar mobilās brigādes darbiniekiem -- aprūpētājām Oksanu Sivačovu un Ritu Piščiku un šoferi Dmitrijs Stolbovu.

* Kā radās ideja par mobilās brigādes izveidi?

-- Ideja par šādas brigādes izveidi savulaik radās Augšdaugavas novada Sociālā dienesta vadītājai Annai Jegorovai. Pašvaldība iesaistījās starptautiskā projektā “Senioru sociālā iekļaušana sabiedrībā”, kura gaitā tika iegādāta speciāli aprīkota automašīna, atlasīti un cilvēku aprūpei mājās apmācīti darbinieki.

Specializētais autotransports ir aprīkots ar dušas kabīni, veļas mazgājamo mašīnu un podoloģijas krēslu, kas nepieciešamais pēdu aprūpei. Tāpat automašīnā ir aprīkojums, kas nepieciešams dažādu higiēnas procedūru veikšanai, tostarp nagu kopšanai, matu griešanai un bārdas skūšanai. Automašīna ir aprīkota ar pacēlāju, lai tajā varētu iekļūt arī cilvēki ar kustību traucējumiem, kas pārvietojas ratiņkrēslos. Automašīnā ir uzstādīts ģenerators, lai nodrošinātu tajā nepieciešamo mikroklimatu pakalpojuma sniegšanas laikā, uzsildītu ūdeni.

Mobilajā brigādē ir trīs cilvēki -- divas aprūpētājas un šoferis/aprūpētājas palīgs. Kamēr viena aprūpētāja strādā ar klientu -- palīdz viņam nomazgāties, sakopj nagus, apgriež matus un noskuj bārdu, otra uzkopj klienta dzīvesvietu. Aprūpētājas palīgs palīdz sanest malku, ūdeni, ziemā notīrīt sniegu, kā arī pavada klientu uz mašīnu un atpakaļ uz dzīvesvietu.

* Kas ir mobilās brigādes klienti un kādā teritorijā tā darbojas?

-- Pakalpojumi tiek sniegti vientuļām personām -- pārsvarā vecāka gadagājuma cilvēkiem, personām ar invaliditāti, kā arī krīzes situācijā nonākušiem cilvēkiem. Piemēram, cilvēkiem pēc operācijas, kas izrakstīti no slimnīcas, bet kādu laiku paši nevar tikt galā ar ikdienas mājas darbiem un sevi aprūpēt. Patlaban Augšdaugavas novadā brigādei ir 76 klienti.

Klienti par mobilās brigādes pakalpojumiem neko nemaksā. Pirmajos gados mobilās brigādes uzturēšanas izmaksas tika segtas projekta finansējuma ietvaros, tagad šo pakalpojumu apmaksā pašvaldība.

* Kā cilvēki kļūst par mobilās brigādes klientiem?

-- Cilvēki gan paši cits citam stāsta par mobilo brigādi un, uzzinot par tās darbību, paši mūs meklē, gan arī pagastu sociālie darbinieki iesaka mums cilvēkus, kuriem varētu būt nepieciešama brigādes palīdzība.

Dodamies pie potenciālajiem klientiem, izvērtējam viņu veselības stāvokli, funkcionālos traucējumus, sociālo situāciju, citus kritērijus un pieņemam lēmumu par pakalpojuma piešķiršanu.

Par brigādes klientiem kļūst galvenokārt veci, vientuļi, tālu dzīvojoši cilvēki, kam pašiem ir grūti sevi apkopt.

* Ar kādām grūtībām brigādei nākas saskarties?

-- Sākumā cilvēkiem bija ļoti grūti izskaidrot, kādus pakalpojumus brigāde piedāvā. Viņi nevarēja saprast, kā mašīnā var mazgāties, ka tur ir ierīkota duša. Bija gadījumi, kad cilvēki uz dušu devās kā uz pirti, ar savu pirts slotu un bļodu.

Laika gaitā situācija uzlabojās, cilvēki paši sāka cits citam stāstīt par brigādes pakalpojumiem un sāka tai uzticēties. Patlaban mums ir klienti, kas mobilās brigādes pakalpojumus izmanto jau vairākus gadus un vienmēr to gaida.

* Vai brigādes darbā ir bijuši arī kādi kuriozi gadījumi?

-- Mums bija kāds klients, kurš nebija mazgājies teju desmit gadus. Viņam bija sākušās veselības problēmas un bijis pagrūti atnest ūdeni, sagatavot malku un izkurināt pirti.

Pateicoties mobilās brigādes darbībai, šim 98 gadus vecajam cilvēkam ir iespēja regulāri nomazgāties, uzvilkt tīru veļu un uzturēties sakoptā mājoklī.

Ne mazāk svarīga par visu minēto pakalpojumu sniegšanu cilvēkiem bieži vien ir arī komunikācija. Nereti, varbūt izņemot reizi nedēļā atbraukušo autoveikalu un reizi mēnesī atnākušo pastnieku, kurš atved pensiju, tā šim cilvēkam ir vienīgā komunikācija. Tādēļ, satiekoties ar sociālajiem darbiniekiem, viņiem tiek stāstīts viss, kas lasīts avīzēs, dzirdēts radio un redzēts televizorā.

* Kādēļ pie mums ir tik daudz vientuļu cilvēku?

-- Bērni bieži vien ir aizbraukuši, dzīvo ārzemēs un viņiem nav iespēju bieži apraudzīt savus vecākus. Skumji, bet ir arī gadījumi, kad bērni aizmirst par saviem vecākiem un vispār nebrauc ciemos.

Otrs svarīgs faktors ir demogrāfiskā situācija. Dzimstība ir zema, sabiedrība strauji noveco un pieaug pensionāru skaits.

Aprūpētāja Oksana Sivačova strādā mobilajā brigādē jau no paša tās darbības sākuma:

-- Mēs saviem klientiem esam kā sava veida ātrā palīdzība. Automašīnā ir arī pirmās medicīniskās palīdzības aptieciņa, var izmērīt asinsspiedienu, apkopt brūces, sniegt citu nepieciešamo palīdzību. Tāpat mums ir friziera komplekts, veļas mazgājamā mašīna, podologa krēsls, duškabīne. Tas viss ir piesprādzēts un piestiprināts, lai, automašīnai braucot, nekratītos.

Mašīna ir aprīkota ar autonomu krāsniņu, kas mazgāšanās laikā ļauj nodrošināt dušas kabīnē nepieciešamo temperatūru -- 30--35 grādus.

Palīdzam cilvēkiem nomazgāties, saģērbties, apgriežam viņiem matus, sakopjam bārdu, ūsas, apkopjam nagus. Pēc katra klienta gan duša, gan automašīnas salons tik pilnībā dezinficēts.

Aprūpētājas palīgs šoferis Dmitrijs Stolbovs:

-- Sākumā mūsu mašīnu uztvēra piesardzīgi, dažreiz pat ar nicinājumu. Reiz kādā pagastā bija gadījums, kad, neskatoties uz to, ka atbraucām, lai cilvēkiem palīdzētu, tikām nodēvēti par “skotovozku”.

Sākumā cilvēki varbūt kaunējās par to, kādā situācijā nonākuši, par kaut kādiem saviem trūkumiem, bet tagad gaida mūs.

Oksana piebilst:

-- Strādāt kļuva vieglāk, kad sāka darboties tā saucamais ”bezdrāts telefons”, kad cilvēki, kas paši bija saņēmuši mūsu pakalpojumu, sāka stāstīt par to citiem, kad cilvēki sāka mums uzticēties.

Mēģiniet saprast paši to cilvēku, kurš desmit gadus nav mazgājies, kad tu paliec ar viņu viens pret vienu. Te sākas gan psiholoģija, gan ētika un estētika.

Veci cilvēki ir nodzīvojuši garu mūžu un daudzi no viņiem ir sirdsgudri. Reiz, kad es darbojos ar klientu, stāstīju viņam kaut ko, par kaut ko mēģināju pārliecināt, bet viņš tikai klusēja, vēroja mani, vērtēja un pēkšņi pateica par mani varbūt pat vairāk nekā es pati nojautu.

Padzīvojuši cilvēki bieži vien atsakās izmantot viņiem piedāvāto ilgstošās sociālās aprūpes pakalpojumu, jo negrib nekur braukt un atstāt savu ierasto dzīves vidi. Taču viņu veselības stāvoklis un funkcionālie traucējumi ir tādi, ka viņiem ir nepieciešama palīdzība. Šajā situācijā šis inovatīvais pakalpojums -- mobilā brigāde, kas dodas pie klienta, nevis otrādi, ir tā, kas ļauj cilvēkiem palikt savā ierastajā dzīves vidē un dzīvot cilvēka cienīgu dzīvi.

 

Mediju atbalsta fonda ieguldījums no Latvijas valsts budžeta līdzekļiem. Par "Mobilās brigādes pakalpojumi'' ir pieprasīti saturu atbild ''Latgales Laiks'".