„Latgales Laiks” iznāk latviešu un krievu valodās visā Dienvidlatgalē un Sēlijā, „Latgales Laiks” latviešu valodā aptver Daugavpils pilsētu, Augšdaugavas novadu un apkārtējos novadus un pilsētas.
2024. gada 21. septembris
Sestdiena
Mariss, Matīss, Modris
+9.3 °C
skaidrs laiks

TOP 5 Senākie auto zīmoli, kas vēl eksistē

Viss attīstās un mainās mūsdienās ļoti strauji. Lai gan visi tiecamies uz jaunākajiem izgudrojumiem un tehnoloģiskajiem risinājumiem, ir arī klasiskas vērtības, kas simbolizē kvalitāti, uzticamību un drošību. Daži auto zīmoli ir zuduši un palikuši vien vēstures lapu ierakstos, taču dažas no pirmajām markām ir iemīļotas vēl šodien.

PEUGEOT

Pirmo reizi šis zīmols sevi pieteica 1810. gadā kā ģimenes uzņēmums, kurš izgatavo kafijas dzirnaviņas. 1830. gadā Peugeot izgatavoja pirmo divriteni, 1842. gadā sarakstam pievienojās arī sāls un piparu dzirnaviņas.

Armāns Pežo vienmēr bija interesējies par automobiļiem un to ražošanu. 1882. gadā viņš uzbūvēja savu pirmo spēkratu. Peugeot kļuva par pirmo un arī vecāko autobūves uzņēmumu pasaulē. Pirmais automobilis tika izlaists 1889. gadā. Tas bija tvaika trīsritenis. Taču tas bija pārāk neuzticams, un to masveidā ražot nebija iespējams. Jau nākamajā gadā tika izgatavots labāks un drošāks iekšdedzes dzinējs.

Ģimenes nesaskaņu dēļ zinātkārais izgudrotājs atdalījās un dibināja pats savu uzņēmumu, kas 1898. gadā sāka ražot arī motociklus. No 1926. gada ir divi atsevišķi uzņēmumi – viens ražo mašīnas, otrs – motociklus.

MERCEDES-BENZ

Oficiāli zīmols tika dibināts tikai 1926. gadā, apvienojoties diviem ilggadējiem automašīnu ražotājiem. Viens no šiem uzņēmumiem bija DMG, kuru 1890. gadā dibināja Gotlībs Daimlers un Vilhelms Maibahs. Viņi ir uzbūvējuši vienu no vecākajiem spēkratiem un izgudrojuši benzīna dzinēju.

Otra uzņēmuma viens no dibinātājiem bija Karls Bencs, kas sākotnēji ražoja rūpniecības mašīnas un gāzes dzinējus, taču viņa kaislība vienmēr bija bijuši “rati bez zirgiem”, un tieši viņš uzbūvēja pirmo ar benzīnu darbināmo automobili.

ŠKODA

Šis čehu uzņēmums tika dibināts 1895. gadā. Tā nosaukums bija Laurin & Klement, un tajā tika ražoti velosipēdi, motocikli un automašīnas. Laurins vēlējās salabot savu riteni, bet vācu kompānija, kas sniedza šos pakalpojumus, bija rupja pret viņu, tāpēc viņš nolēma, ka pats ražos velosipēdus. Censonis iemācījās arodu, un viņam tas labi padevās. Ātri vien viņš nolēma velosipēdam pievienot riteni, un tas bija sākums motociklu ērai.

1905. gadā, kad uzņēmums pārgāja tikai uz auto ražošanu, Škoda strauji kļuva par lielāko automobiļu ražotāju Austroungārijā. Pēc simts gadiem, 2004. gadā, no 3,7 miljoniem Čehijā reģistrētu mašīnu teju puse bija Škoda. Arī šodien marka ir Čehijā populārākā izvēle, un to visi saista ar izcilu cenas un kvalitātes samēru. Gadā vidēji tiek pārdots miljons automašīnu. Dārgākā Škoda ir KŪKA, kas ir Fabia modeļa replika tortes formā televīzijas reklāmai.

OPEL

Uzņēmums ir dibināts 1862. gadā kā šujmašīnu ražotājs. 1886. gadā tas sāka ražot velosipēdus, un1899. gadā pasaulei sevi pieteica arī pirmais automobilis. Oficiāli auto tika prezentēts 1902. gadā Hamburgas mašīnu izstādē. Pēc dažiem gadiem rūpnīca nodega un tika nolemts atjaunot tikai automašīnu ražošanu. Jau 1913. gadā Opel bija lielākais autobūves uzņēmums Vācijā, 1930. gadā – Eiropā. Otrā pasaules kara laikā, 1942. gadā, uzņēmums ražoja arī detaļas lidaparātiem un tankus.

Tirgū šī zīmola ražotie automobiļi sastopami arī ar tādiem nosaukumiem kā Vauxhall (Lielbritānijā), Buick (Ziemeļamerikā un Ķīnā) un Holden (Austrālijā). Zīmola mērķis jau no tā sākotnējiem laikiem ir bijis radīt automobiļus ne tikai turīgajam slānim, bet to ieviest kā ērtu pārvietošanās līdzekli visiem sabiedrības dalībniekiem.

RENAULT

Šo Francijā iemīļoto zīmolu 1898. gadā dibinājuši trīs brāļi Reno. Viens no brāļiem, kurš bija inženieris, izgatavoja prototipu un tālāk procesā viņš darbojās kā dizainers, kamēr abi pārējie brāļi nodarbojās ar biznesa attīstīšanu. Jau 1903. gadā uzņēmums patstāvīgi sāka ražot dzinējus. Zīmola logo tikai veidots, atsaucoties uz dimanta formām, simbolizējot vienmēr klātesošo izcilību un aicinājumu uz inovāciju.

Pirmā pasaules kara laikā arī Renault, līdzīgi kā citi autobūvētāji, pārorientējās un sāka ražot kravas mašīnas un autobusus, pēc kuriem bija liels pieprasījums. Pielāgojoties situācijai, tika ražoti arī lidmašīnu dzinēji un munīcija. Pēc kara uzņēmums attīstīja arī lauksaimniecības un rūpniecības tehnikas būvi. Paralēli vienmēr turpinājās automašīnu ražošana.