„Latgales Laiks” iznāk latviešu un krievu valodās visā Dienvidlatgalē un Sēlijā, „Latgales Laiks” latviešu valodā aptver Daugavpils pilsētu, Augšdaugavas novadu un apkārtējos novadus un pilsētas.
2024. gada 2. maijs
Ceturtdiena
Sigmunds, Zigismunds, Zigmunds
+11.4 °C
daļēji mākoņains

DLRR izgatavoti pirmie divi tramvaja vagoni

Ivars Soikāns

AS "Daugavpils Lokomotīvju remonta rūpnīca" (DLRR) izgatavojusi un piegādājusi pašvaldības AS „Daugavpils satiksme” pirmos divus no pasūtītajiem četriem jaunajiem tramvaju vagoniem. Vēl divus četrasu tramvaju vagonus saskaņā ar noslēgto līgumu uzņēmums piegādās pasūtītājam līdz gada beigām.

DLRR valdes loceklis Vladislavs Pavlovičs pastāstīja, ka ideja par tramvaja vagonu ražošanu uzņēmumā radusies pirms teju 20 gadiem, un nu ir liels gandarījums, ka beidzot tā ir īstenota: „Līdz šim uzņēmums bija piedalījies vairākos pašvaldības rīkotos iepirkumos, taču pasūtījumus tā arī nav izdevies saņemt.

Beidzot veiksme ir uzsmaidījusi.”

 

Uzņēmuma vadītājs atzīst, ka liels nopelns tajā ir gan uzņēmumam, kurš, neskatoties ne uz ko, neatlaidīgi turpinājām piedalīties konkursos, gan pašvaldības atbalstam. Patlaban DLRR uzņēmumā noslēgumam tuvojas atlikušo divu tramvaju komplektēšana. Darbi notiek sadarbībā ar Čehijas uzņēmumu “Pragoimex”. Tramvaju vagonus ražotāji centušies izveidot maksimāli ērtus un komfortablus pasažieriem. Tajos ir zemā grīda, vagoni ir aprīkoti ar ergonomiskiem sēdekļiem, vietām pasažieriem ar īpašām vajadzībām, informācijas tablo, uzlādes rozetēm telefoniem, bezvadu internetu un citām lietām, kas padara braucienu patīkamāku.

 

Tramvaju izgatavošanas procesā DLRR nācās saskarties ar dažādiem izaicinājumiem -- gan tehnisko problēmu risināšanu, gan personāla apmācību. Tramvaju būvniecības projekts ļāva uzņēmumam izveidot papildu 30 darba vietas. Vēl viena problēmu grupa bijusi saistīta ar komunikāciju ar valsts un finanšu struktūrām. “Sākoties karam Ukrainā, DLRR pazaudēja teju visus savus tradicionālos noieta tirgus un saņemt atbalstu no valsts šādā situācijā nemaz nebija viegli. Faktiski tramvaju būvniecības pasūtījums ļāva uzņēmumam izdzīvot,” uzsvēra Pavlovičs.

 

Lai arī DLRR pēdējos gados ir pārorientējusies uz Eiropas tirgu, pasūtījumu diversifikācija jebkurā biznesā ir ļoti svarīga, it sevišķi tādam lielam uzņēmumam ar tik šauru specializāciju kā DLRR. Tāpēc iespējā attīstīt tramvaju būvniecību kā darbības virzienu, ražojot produkciju gan iekšējam tirgum, gan arī eksportam, uzņēmuma vadītājs saskata lietas iespējas, kā arī cer uz valsts atbalstu.

 

Daugavpilī ražoto tramvaju apkope būs vieglāka

 

DPAS „Daugavpils satiksme”” valdes loceklis Sergejs Blagoveščenskis atzīst, ka Daugavpilī ražotie jaunie tramvaju vagoni būs labs papildinājums uzņēmuma ritošajam sastāvam. Būtiski ir arī tas, ka šie tramvaju vagoni ir ražoti Eiropas Savienībā un to kvalitāte atbilst visām tās prasībām, kas, savukārt, vieš cerības, ka to ekspluatācija būs droša un nebūs problēmu ar apkopi, atšķirībā no Krievijā ražotajiem tramvajiem, kuru apkalpošanā uzņēmumam ir radušās nopietnas problēmas: “Neskatoties uz to, ka arī Krievijā izgatavotajos tramvajos aptuveni 80% detaļu ir ražotas Eiropā, būtiskākā to atšķirība slēpjas elektronikā un vadības ierīcēs, kas ir ražotas Krievijā. Rezultātā, ja šīs ierīces iziet no ierindas vai nolietojas, tramvaja turpmākā ekspluatācija kļūst problemātiska.”

 

Pret Krieviju ieviesto ekonomisko sankciju rezultātā, „Daugavpils satiksmei” sāk pietrūkt rezerves daļu šajā valstī ražoto tramvaju remontam. Rezultātā tās nākas meklēt Polijā, Lietuvā vai censties izgatavot vietējās rūpnīcās. Kā detaļu donori uzņēmumā sākti izmantot arī vecākie tramvaji.

 

Tuvākajās dienās sāksies jauno tramvaju testēšana. Saskaņā ar līguma nosacījumiem, pirms tiek uzsākta pasažieru pārvadāšana, tramvajam jānobrauc 250 kilometri testa režīmā. Šajā laikā tas tiks pielāgots esošai infrastruktūrai. Lai netraucētu tramvaju satiksmei pilsētā, darbi norisināsies galvenokārt nakts stundās. Šo procesu veiks sadarbības partneri no Čehijas.

 

Tramvaju izgatavošana ļāvusi DLRR saglabāt darbiniekus un pavērusi jaunas iespējas

 

Daugavpils valstspilsētas domes priekšsēdētājs Andrejs Elksniņš pastāstīja, ka lēmums uzticēt DLRR pašvaldības pasūtījumu nav nācis viegli, jo bijušas bažas par to, vai uzņēmums spēs izveidot tramvaju ražotni, jo tam nav bijis šādas pieredzes. Ilgstošās un sarežģītās sarunās DLRR pārstāvji tomēr spēja pārliecināt pasūtītāju par to, ka uzņēmums spēs gan piesaistīt projekta realizācijai partnerus, kam ir pieredze tramvaju būvniecībā, gan arī tā resursi būs pietiekami projekta realizācijai.

 

 

DLRR ražotais tramvajs ir veidots, sadarbojoties ar Čehijas uzņēmumu “Pragoimex” uz tajā ražojamā tramvaju modeļa “Evo” bāzes, pielāgojot to pasūtītāja prasībām. „Vagona karkass jeb metāla konstrukcija ir speciali pielāgota Daugavpils apstākļiem, vagoni ir aprīkoti arī ar elektronisko pasažieru uzskaites un ģeopozicionēšanas sistēmu. Komplektējošās detaļas tramvajam ir ražotas gan uzņēmumā “Škoda” un “Pragoimex”, gan arī DLRR. Pēc pirmās iepazīšanās ar jauno tramvaju speciālisti atzinuši, ka tā kvalitāte esot gana augsta,” pauda Elksniņš.

 

Pašvaldības vadītājs uzsvēra, ka tramvaju ražotnes izveide ir palīdzējusi DLRR gan saglabāt darbiniekus, nodrošināt viņiem atalgojuma pieaugumu, kā arī pavērusi jaunas iespējas attīstīt Latvijā līdz šim nebijušu ražotni, kas savu produkciju varētu piedāvāt gan iekšējam, gan arī ārējam tirgum. Uzņēmums, ražojot tramvajus, ir guvis nenovērtējamu pieredzi, kura var tikt izmantota gan būvējot jaunus, gan arī rekonstruējot vecos tramvajus.

 

Tramvaju vagonu iegāde Daugavpilī notiek Kohēzijas fonda atbalstītajā projektā “Videi draudzīga un integrēta mobilitāte Daugavpils pilsētā”, ar mērķi veicināt videi draudzīga sabiedriskā transporta izmantošanu un pasažieru skaita pieaugumu videi draudzīgā sabiedriskā transportā Daugavpilī. Projekta kopējās izmaksas ir 28 317 548 eiro, no kuriem Kohēzijas fonda līdzfinansējums -- 23 179 500 eiro.