„Latgales Laiks” iznāk latviešu un krievu valodās visā Dienvidlatgalē un Sēlijā, „Latgales Laiks” latviešu valodā aptver Daugavpils pilsētu, Augšdaugavas novadu un apkārtējos novadus un pilsētas.
2025. gada 7. janvāris
Otrdiena
Digmārs, Juliāns, Rota, Zigmārs
+1.9 °C
neliels lietus

Kā Latvijā aizvien populārāks kļūst izklaidējošs saturs tiešraidēs

Unsplash

Apmaksāta informācija

Sekojot pēdējo gadu neparedzētajiem un neierastajiem notikumiem, visā pasaulē ievērojami mainījies tas kā cilvēki patērē izklaidējošu saturu. Latvijā, tāpat kā faktiski visur citur, pārliecinošā uzvaras gājienā devušās izklaidējoša satura interneta tiešraides.

Izmaiņas Latvijas interneta lietotāju paradumos

Latvijas iedzīvotājiem aktīvāk sākot patērēt tiešsaistes saturu ne tikai ar datoru, bet arī viedierīču, tostarp, planšetes un jo īpaši viedtālruņus, bija neizbēgami, ka mainīsies arī paradumi, kas saistīti ar satura patērēšanu interneta vidē un pat ārpus tās.

No jaunāko ziņu lasīšanas līdz filmu skatīšanai, Latvijas kazino apmeklējumam, labas grāmatas lasīšanai vai jautras spēles spēlēšanai. Ir daudz iemeslu, kāpēc lietotāji pāriet uz viedierīcēm.

Kā liecina jaunākie oficiālie statistikas rādītāji, tad Latvijā 2023. gadā internetu izmantoja vairāk nekā 1 500 000 lietotāju, no kuriem 52 procenti bija sievietes, bet atlikušie 48 procenti - sievietes.

Interesantākais šajā statistikā ir tas, kuras ierīces Latvijas iedzīvotāji izmantojuši visvairāk. Ja vidēji 1 100 000 Latvijas interneta lietotāju to izmantojuši izmantojot datorus, tad tikmēr vairākums, proti 1 170 000 interneta lietotāju Latvijā to darījuši “sērfojot” ar viedtālruņiem, planšetdatoriem un citām viedierīcēm.

Gluži tāpat kā citur pasaulē, arī Latvijas pēdējo gadu tendences parāda izmaiņas Latvijas patērētāju paradumos, pakāpeniski aizvien vairāk lietojot tieši viedtālruņus, planšetdatorus un citas ērti pārnēsāmajās viedierīces.

Saskaņā ar aizvadītā pagājušā gada oficiālo statistiku par Latvijas interneta lietotāju paradumiem un tendencēm, 2022. gada beigās internetu ar viedtālruņiem un citām viedierīcēm izmantoja 1 135 000 lietotāji, kas bija pirmā reize Latvijas vēsturē, kad viedierīču lietotāju skaits globālā interneta tīmekļa apmeklēšanā pārsniedza to lietotāju skaitu, kuri internetu izmanto caur datoriem. Tobrīd interneta lietotāju skaits Latvijā, kuri tam izmanto datoru, bija 1 124 000.

Tikmēr jau 2023. gada pašā sākumā šadu Latvijas interneta lietotāju skaits bija ievērojami pieaudzis uz vidēji 1 160 000 lietotājiem. Šī viedierīču lietošanas interneta pārlūkošanai pieaugošā tendence turpinājās arī visus aizvadītā pagājušā gada mēnešus, līdz visbeidzot tā beigu daļā sasniedzot jau vidēji 1 183 000 lietotājus, kuri globālo tīmekli apmeklē izmantojot viedtālruņus vai citas šāda veida mobilās ierīces.

Šīs izmaiņas interneta lietošanas paradumos visvairāk skāra un pieauga Latvijas iedzīvotājus vecuma grupā no 55 līdz 74 gadiem, kuru vidū pērnajā 2023. gadā globālo tīmekli caur viedierīcēm izmantoja 352 000 interneta lietotāji, pieaugot par 33 000. Nākamā Latvijas interneta lietotāju grupa, kuras vidū pamatīgi aizvadītajā pagājušajā gadā pieauga viedierīču lietotāju skaits lai apmeklētu globāo tīmekli, bija agrīnajā vecumā no 9 līdz 14 gadiem.

Tur šo jauno lietotāju skaits sasniedza jau 188 000 cilvēkus, pieaugot par 9 000. Kopumā šīm abām iedzīvotāju vecuma grupām, kurām Latvijā bijis mazāk raksturīgi lietot internetu caur viedierīcēm, tostarp viedtālruņiem, šis pieaugums sākās ap 2020. gadu un šim laika periodam raksturīgajām iezīmēm, kad liela daļa ikdienas procesu un paradumu norisinājās tikai attālinātā formātā, izmantojot tiešsaistes platformas.

Latvijas interneta lietotāju paradumu izmaiņu sekas

Tik ievērojamas izmaiņas Latvijas interneta lietotāju paradumos, kāda veida ierīces izmantot lai “sērfortu” pa globālo interneta tīmekli, protams, atstājušas arī iespaidu uz to, kāda veida saturs ir pieprasītāks. Jau no 2020. gada teju astronomisku popularitāi ieguvis izklaidējošs saturs internetā, kuru translē tiešraidēs.

No Latvijas kazino interaktīvajām platformām tiešsaistē, līdz pat podkāstu pārraižu tiešraidēm par visdažādākajām tēmām, kā arī tiešraidēm, kuras notiek tādās sociālo mediju platformās kā YouTube, Twitch, Facebook, TikTok vai Instagram, kā arī citās, Latvijas interneta lietotāji aizvien vairāk ir attālināti klāt, lai sekotu līdzi notiekošajam tieši tad, kad tas notiek. Nav šaubu, ka lielu ieguldījumu izklaidējoša satura tiešraidēs popularizācijā sniegušas ieši šis platformas, kuras pēdējos gados izveidojušas specefiskas un augstas kvalitātes sadaļas kam tamlīdzīgam, tostarp piemēram YouTube Live, tādejādi atvieglojot iespējas piedāvāt savu attiecīgo saturu tiešraidēs.

Ne mazāk svarīga loma bijusi arī mobilo ierīču uzvaras gājienam, kuru izmantošanas nepārtraukti pieaugošās tendences Latvijā aprakstījām jau augstāk. Uzlabojumi mobilajās tehnoloģijās mūsdienās ļauj tiešraides formāta saturu translēt no faktiski jebkuras vietas, kur pieejams mobilais interneta pieslēgums, ļaujot tiešraides veikt arī spontāni, vai veikt reportāžas no kāda specefiska notikuma norises vietas.

Īpaši ievērojamu popularitāti Latvijā ieguvuši podkāsti, kuru straumēšanas translācijas kļuvušas par globālu fenomenu, populārākajiem pārraižu autoriem uz savām interneta tiešraidēm pulcējot miljoniem skatītājus. Šie podkāstu video savā unikālajā formātā apvienoja tradicionālos podkāstu aspektus ar iesaistošām un aizraujošām interneta tiešraides formāta sniegtajām iespējām.

Tas rezultējies neatkārtojamā skatītāju pieredzē, ļaujot viņiem tiešraidē komunicēt ar podkāsta vadītājiem un visiem, bieži vien pat atstājot iespaidu uz podkāsta norises gaitu. Šī abpusējā saikne podkāstos tiek īstenota caur jautājumu un atbilžu sesijām, skatītāju aptaujām, vai tiešsaistes atsauksmju sniegšanu. Tā ir pamatīga atkāpe no kādreizējā podkāstu veida, kad tie tika ierakstīti un vienkārši publicēti skatīšanai vai klausīšanai jebkurā katra auditorijas pārstāvja individuāli ērtākajā periodā un bija pasīvi patērētāji. Tagad podkāstu auditorija ir aktīvi to dalībnieki! Attiecīgi, konkrēto podkāstu fanu auditorija izjūt lielāku piederību šai kopienai un tā saturs sāk ieņemt būtiskāku vietu viņu izklaides informācijas izvēlēs.

Līdzīga situācija ir arī azartspēļu nozarē, kur kazino no attālinātiem un šķietami bezpersoniskākiem interaktīvajiem tiešsaistes formātiem nekā sauszemes kazino un spēļu zāles tagad arī spēj piedāvāt tādu formātu, kurš ļoti tuvu līdzinās tam, kāds būtu spēļu norises vietā. Šāds inovatīvais live kazino formāts sniedz iespēju to spēlētājiem tiešraides formātā komunicēt ar spēļu interneta vietnes dīleriem, kā arī pat citiem attiecīgās spēles tā brīža spēlētājiem.

Tas nozīmē, ka no jebkuras Latvijas interneta lietotājam ērtas vietas viņš vai viņa var piedalīties kazino spēles kā pokers, blekdžeks, rulete un citas, procesā arī tagad izbaudot šāda veida aktivitāšu sociālizācijas aspektus.

Cita starpā interneta tiešraides arī mainījušas to kā norisinās dažādi publiski pasākumi, tostarp mūzikas koncerti un balvu pasniegšanas ceremonijas. Tiešraides formāta nodrošināšana sociālajos tīklos, vai citās platformās internetā, tipiski rezultējas ievērojamā ilgtermiņa auditorijas pieaugumā attiecīgajam Latvijas māksliniekam vai notikumam.

Nākotnes prognozes par izklaidējošo saturu tiešraidēs

Objektīvi vērtējot, tad nav reāl pamats domāt, ka interneta lietotāji Latvijā, vai citur pasaulē, pēkšņi 2025. gadā un tuvākajos sekojošajos gados pēkšņi kardināli mainīs savus paradumus saistībā ar viedierīcēm un izklaidējošā satura tiešraidēs patērēšanu ar tām. Šo jomu pārstāvji ir uzmanīgi optimistiski, ka izaugsme tiks noturēta arī nākamajos 12 mēnešos.

Auditorijai turpinot augt paredzams, ka arī plaformas un satura radītāji turpinās savus skatītājus un klausītājus pārsteigt ar aizvien inovatīvākiem veidiem lai nodrošinātu viņu iekļaušanu attiecīgā satura norisē.

Ņemot vērā, ka šobrīd arī notiek ievērojama jaunu mākslīgā intelekta tehnoloģiju izplatība Latvijā un citviet, var droši paredzēt, ka MI aizvien biežāk sāks izmantot arī video podkāstu un cita veida izklaidējošu tiešraižu nodrošināšanā.

Tiesa, nozares eksperti tomēr arī vērš uzmanību uz Latvijas patērētāju ekonomisko spiedienu un iespējamajām cenu svārstībām. Lai vai kā, šobrīd pasaulē saturu tiešraidēs patērē vairāk nekā 464 miljoni cilvēku, to izmantojot ne tikai izklaidējošajam saturam, bet arī informatīviem mērķiem, kā jaunākās ziņas.

Komentāri

Lai pievienotu rakstam savu komentāru, nav jāsniedz personiska rakstura informācija. IP adrese, no kuras rakstīts komentārs, ir zināma tikai LL redakcijai un tā netiek izsniegta trešajām personām.

Redakcija izdzēsīs neētiskus un rupjus komentārus, kuri aizskar cilvēka cieņu un godu vai veicina rasu un nāciju naidu.