„Latgales Laiks” iznāk latviešu un krievu valodās visā Dienvidlatgalē un Sēlijā,
„Latgales Laiks” latviešu valodā aptver Daugavpils valstspilsētu, Augšdaugavas novadu un apkārtējos novadus un pilsētas.
2025. gada 6. jūnijs
Piektdiena
Ardis, Ingrīda
+19.1 °C
apmācies

Erasmus+: skolotāji uzlabo savas prasmes un dalās pieredzē

Erasmus+ programma ir ne tikai lieliska iespēja audzēkņiem iegūt jaunas zināšanas. Tā ir arī iespēja skolotājiem uzlabot savas prasmes un dalīties pieredzē ar kolēģiem citās valstīs. Šāds projekts, kurā piedalījās skolotāji, tika īstenots Daugavpils Tehnoloģiju un tūrisma tehnikumā (DTTT).

Eiropas Savienības Erasmus+ programmas 1. pamatdarbības (KA1) skolu izglītības sektora projekts "Skolas izaugsmes stiprināšana starptautiskā kontekstā" (Nr. 2023-1-LV01-KA121-SCH-000114307) Daugavpils Tehnoloģiju un tūrisma tehnikumā tika īstenots divus gadus: no 2023. gada 1. jūnija līdz 2025. gada 31. maijam. Projekta kopējais finansējums -- 17 642 eiro. Šī projekta ietvaros notika vairākas aktivitātes. Pirmkārt, dalība “ēnošanā” Lietuvā, kurā piedalījās četri Daugavpils Tehnoloģiju un tūrisma tehnikuma pedagogi. Savukārt kursos un apmācībā (t.sk. valodas apguve) piedalījās seši DTTT pedagogi, kuri pabija Spānijā, Francijā, Kiprā un Maltā.

"Šī projekta ietvaros desmit mūsu pasniedzējiem bija iespēja iegūt jaunu pieredzi. Četri piedalījās "ēnošanā" darbā, bet seši apmeklēja kursus dažādās Eiropas Savienības valstīs. Jāpiebilst, ka sākotnēji bija plānots, ka visi skolotāji piedalīsies "ēnošanā". Taču projekta īstenošanas gaitā mainījās pedagogu intereses un vajadzības, līdz ar to šajā mācību gadā daudzi Daugavpils Tehnoloģiju un tūrisma tehnikuma pedagogi izteica vēlmi apmeklēt kursus. Tik liels skaits tieši uz kursiem nav bijis nevienu citu gadu. Mēs pielāgojāmies aktuālajām vajadzībām un atļāvām viņiem doties mācīties. Divi gadi ir pietiekami ilgs laiks, lai mainītu virzienu, vajadzības, vēlmes. Šādi kursi mums ir ļoti svarīgi. Pirmo reizi arī skolotāji devās uz kursiem, lai mācītos svešvalodu, jo parasti pedagogi izvēlas tikai pilnveidot praktiskās iemaņas, galvenokārt saistībā ar informācijas un komunikācijas tehnoloģijām vai mācību metodēm. Šoreiz skolotāji devās arī uz kursiem, lai uzlabotu savas angļu valodas zināšanas. Tāpēc trīs mūsu pedagogi devās uz Maltu, kur viņi to varēja darīt angliskā vidē, jo šajā salā angļu valoda ir oficiālā valoda," pastāstīja Daugavpils Tehnoloģiju un tūrisma tehnikuma projektu vadītāja Sandra Celmiņa.

Valodu apguves kursos bija tā, ka nodarbību laikā ar pedagogiem dalībnieki mācījās angļu valodu un pēc kursiem, brīvajā laikā, DTTT skolotājiem arī bija jāsazinās šajā valodā, slīpējot savas prasmes. Atrašanās šādā vidē ir labākais veids, kā uzlabot savas valodas zināšanas. Protams, tas ir grūti, taču visi skolotāji atgriezās apmierināti un izteica vēlmi vēlreiz doties uz līdzīgiem kursiem.

Pārējā mobilitātes daļa bija saistīta ar tehnoloģijām, mācību metodēm. Kas attiecas uz "ēnu" darbu, tas vairāk bija saistīts ar iekļaujošo izglītību. Vairāki skolotāji, tostarp Daugavpils Tehnoloģiju un tūrisma tehnikuma izglītības un skolu psiholoģe Alisa Žuravļova, pagājušā gada decembrī devās uz Kauņas tehnoloģiju mācību centru. "Mēs tur bijām kopā ar mūsu projektu vadītāju Sandru Celmiņu, mācību korpusa vadītāju Anitu Lazuko un sociālo pedagoģi Innu Titovu. Mēs tur uzturējāmies vienu nedēļu. Kas man patika, kas pārsteidza un atstāja iespaidu uz mani šajā braucienā? Mēs tikāmies ar šīs izglītības iestādes sociālo pedagogu un psihologu, kuri pastāstīja, ka viņu atbalsta personāls strādā komandā. Ko tas nozīmē? Viņu sociālais pedagogs un psihologs veic ļoti līdzīgu darbu, praktiski vienādu. Piemēram, ja psihologs, un šādi gadījumi, protams, ir, nespēj atrast kopīgu valodu ar kādu no audzēkņiem, tad sociālais darbinieks iesaistās un cenšas izveidot nepieciešamo kontaktu ar audzēkni. Tādējādi viņi viens otru aizstāj vai strādā kopā. Kā jūs saprotat, situācijas var būt dažādas. Un, ja nevienam no viņiem neizdodas atrast kopīgu valodu ar audzēkni, viņi ir izstrādājuši citas iespējas. Viņiem tur ir pat rehabilitācijas speciālists, tas ir, tur darbojas īsta atbalsta komanda. Nodarbību beigās viņi mums uzdāvināja metodiskos materiālus, grāmatas. Lietuvā faktiski jau ir izstrādāti gatavi materiāli atbalsta personālam, ko mēs varam izmantot klases stundās, konsultāciju laikā, veselības stundās. Viss ir sadalīts pa tēmām, pašiem nekas nav jāizdomā, viss ir pieejams. Un mums tika pasniegta tik dāsna, manuprāt, un svarīga dāvana. Par laimi, es runāju lietuviešu valodā, nevaru teikt, ka tekoši, bet pietiekamā līmenī, lai to izmantotu savā darbā. Un tagad mēs to darām, savā darbā izmantojam lietuviešu kolēģu pieredzi," sacīja Alisa Žuravļova.

Turklāt DTTT pārstāvji apmeklēja nodaļu, kurā mācās bērni ar īpašām vajadzībām. Lietuvā, jo īpaši Kauņā, viņiem ir šāda iespēja, proti, bērni ar īpašām vajadzībām var mācīties atsevišķi, ja viņi to vēlas. Šajā jomā strādā dažādi speciālisti, kuri ir gatavi palīdzēt skolēniem jebkurā laikā. "Mēs iepazināmies ar šīs nodaļas vadītāju, ar kuru uzturam kontaktus un periodiski sazināmies. Viņa parādīja, kā viņi strādā. Tur ir radīta ģimeniska vide, individuāla pieeja katram skolēnam, grupas vai klases šajā gadījumā ir ļoti mazas, viņiem nav tā, ka klasē ir 25–30 skolēni un skolotājs uztraucas, kā visu paspēt, aptvert, kā strādāt, kā nodrošināt iekļaujošo izglītību. Viņiem ir ļoti mazas klases, labestīga, mierīga, klusa gaisotne, ir sagatavotas daudzas radošās darbnīcas, kurās bērni ar īpašām vajadzībām var atklāt savu radošo potenciālu, savus talantus. Viņi apzinās, ka spēj daudz ko, katram ir savs talants, ka var būt noderīgi sabiedrībai. Viņi gatavojas kļūt par sociālās vides daļu, iemācās rūpēties par sevi, var dzīvot patstāvīgi, jo diemžēl vecāki vai aizbildņi nevar būt kopā ar viņiem visu mūžu, tāda ir realitāte. Tāpēc šīs izglītības iestādes mērķis ir sagatavot savus audzēkņus patstāvīgai dzīvei. Mēs redzējām, kādu skaistumu viņi rada savām rokām. Un šie darbi patīk daudziem cilvēkiem,” turpināja Alisa Žuravļova.

Pēc viņas teiktā, Lietuvas kolēģi norādīja, ka, lai ieviestu iekļaujošu izglītību un lai tā patiešām darbotos, ir ļoti svarīgi kontaktēties ar audzēkni un radīt nepieciešamo vidi. Tikai šādā gadījumā var sasniegt pozitīvus rezultātus. Pēc Daugavpils Tehnoloģiju un tūrisma tehnikuma speciālistu domām, šis projekts viņiem ir daudz devis un parādījis, ka izglītības sistēma spēj daudz, ja tiek izpildītas noteiktas prasības.

Pēc Sandras Celmiņas teiktā, tehnikums plāno turpināt šādus projektus arī nākotnē. Tikmēr atgādinām, ka drīzumā sāksies jaunu audzēkņu uzņemšana izglītības programmās, ko piedāvā tehnikums. Par izglītības iespējām Daugavpils Tehnoloģiju un tūrisma tehnikumā var uzzināt izglītības iestādes oficiālajā tīmekļa vietnē www.dttt.lv. Uzņemšanas komisijas tālruņa numurs: 27741510.

Iepazīstiet pasauli un iegūstiet profesiju kopā ar Daugavpils Tehnoloģiju un tūrisma tehnikumu!

Foto no Daugavpils Tehnoloģiju un tūrisma tehnikuma arhīva

Komentāri

Lai pievienotu rakstam savu komentāru, nav jāsniedz personiska rakstura informācija. IP adrese, no kuras rakstīts komentārs, ir zināma tikai LL redakcijai un tā netiek izsniegta trešajām personām.

Redakcija izdzēsīs neētiskus un rupjus komentārus, kuri aizskar cilvēka cieņu un godu vai veicina rasu un nāciju naidu.