„Latgales Laiks” iznāk latviešu un krievu valodās visā Dienvidlatgalē un Sēlijā, „Latgales Laiks” latviešu valodā aptver Daugavpils pilsētu, Augšdaugavas novadu un apkārtējos novadus un pilsētas.
2024. gada 25. aprīlis
Ceturtdiena
Bārbala, Līksma
+6.6 °C
apmācies

Tūrisma un apskates objektu Daugavpilī kļūs vairāk

Aizvadītais gads sakarā ar “Covid-19” izplatību tūrisma nozarē bijis izaicinājumu pilns. Lai iegūtu vairāk informācijas par to, kāds šis gads bijis tūrisma dzīvē Daugavpilī, “Latgales Laiks” aicināja uz sarunu Daugavpils pašvaldības Tūrisma attīstības un informācijas aģentūras direktori Žannu Kulakovu, kura šajā amatā tika apstiprināta gada nogalē. Pirms tam pēdējo pusgadu viņa bija aģentūras direktores pienākumu izpildītāja.

* Kā jūs pievērsāties tūrisma jomai?

-- Tūrisma jomai neesmu pievērsusies nejauši un tas nav noticis tikai pēdējā pusgadā. Saistība ar tūrismu man ir bijusi daudzus gadus. 2010. gadā, kad kļuvu par Daugavpils domes prikšsēdētāja vietnieci, man jau bija laba darba pieredze lielajā biznesā. Toreiz daudz domājām, kā sekmēt pilsētas ekonomikas izaugsmi. Secinājām, ka atbalsts uzņēmējdarbībai un tūrisma attīstībai ir virzieni, kas var sekmēt pilsētas ekonomikas izaugsmi, radot jaunas darbavietas un palielinot nodokļu ieņēmumus.

Palūdzu, lai manos pienākumus tiek iekļauta tūrisma un uzņēmējdarbības jomas uzraudzība. Līdz  2010. gadam ar tūrisma attīstību pilsētā neviens tā īsti nenodarbojās, statistika tika saņemta no Daugavpils novada domes.

Domājot par šīs jomas attīstības perspektīvām, izstrādājām pilsētā pirmo tūrisma attīstības koncepciju, kuru tagad plānots atjaunot. Tika noorganizēts arī pirmais starptautiskais tūrisma forums un viens no Latvijā pirmajiem investīciju forumiem.

Vēl agrāk, 1998. gadā, kad vēl nezināju, ka kādreiz strādāšu pašvaldībā, es un vēl divi kolekcionāri reģistrējām SIA “Tehniskais muzejs”, īrējām Daugavpils cietoksnī mazo pulverpagrabu un izveidojām tur  tehnisko muzeju, tādējādi kļūstot par pirmo privāto muzeju Daugavpils cietoksnī. 2005. gadā sarīkojam arī pirmo retro automobiļu salidojumu.

* Kā „Covid-19” izplatība ir ietekmējusi tūrisma nozari Daugavpilī?

-- Lai arī plašsaziņas līdzekļos šī gada laikā bijis daudz bēdīgu ziņu saistībā ar situāciju tūrisma jomā, jo daudzi uzņēmumi Latvijā nav varējuši turpināt darbu un ir slēgti, Daugavpilij tūrisma jomā šis gads nav bijis slikts. „Trawel Nevs” ir ierindojis Daugavpils Tūrisma un informācijas centru (TIC) aktīvāko TIC Top 10 otrajā vietā uzreiz aiz Rīgas TIC.

Lai arī pagaidām vēl nav statistikas  par pagājušo gadu, jau tagad ir skaidrs, ka struktūras, kas spēja pamainīt savu darbu, ņēmot vērā globālās izmaiņas sakarā ar “Covid-19” izplatību, neskatoties uz visiem ierobežojum, no situācijas ir izkļuvušas kā ieguvējas.

Labs piemērs tam Daugavpilī ir arī ”Šmakovkas muzejs”. Jau uz 1. novembri muzeja peļņas rādītāji pārsniedza iepriekšējā gada rādītājus par 12 mēnešiem gan pēc pārdoto biļešu skaita, gan pēc sniegto maksas pakalpojumu apjoma.

Arī cietokšņa informācijas centrā šogad bija pasūtītas ļoti daudzas  ekskursijas un cietoksnī bija ļoti daudz  apmeklētāju. Cietokšņa apmeklētāju skaits šogad ir bijis mazāks tikai tādēļ, ka nenotika ieplānotais lielais rekonstrukcijas festivāls, uzkuru ierodamies tika gaidīti ap 15 000 apmeklētāju.

* Vai tūrisma jomā ir arī kādi bankrotējuši uzņēmumi vai uzņēmumi, kas ir bijuši spiesti pārprofilēties?

-- Esam runājuši par šo jautājumu Latgales Tūrisma asociācijā ar mūsu kolēģiem. Šobrīd  var droši pateikt, ka praktiski neviens tūrisma objekts, neviena viesu mājā Latgalē nav aizvērusies. Smagāk varbūt ir lielajām viesnīcām, bet visas mazās viesu mājas pagaidām strādā.
 
Aizvadītajā gadā būtiski pamainījās arī tūristu auditorija. Ja iepriekš vairāk tūristu bija no Krievijas un Rietumvalstīm, tad pērn -- no Latvijas, Igaunijas, Lietuvas, Polijas un Vācijas. Līdz ar to tūrisma aģentūrai nācās strauji pārorientēt savu darbību, tostarp tās mājas lapā tika izveidotas papildus ailes ar informaciju poļu un vācu valodā.

Lai piedāvātu interesentiem jaunus tūrisma un apskates objektus, lai tūristi  ilgāku laiku pakavētos pilsētā, paliktu šeit nakšņot, izmantotu vietējo ēdināšanas iestāžu pakalpojumus un iepirktos,
aģentūra aktīvi strādā arī ar privātkolekcionāriem. Kopš aizvadītā gada novembra pilsētā ir apskatāma jauna ekspozīcija “Retro garāža”. Domāju, ka ar laiku apskates objektu klāsts pilsētā aizvien paplašināsies.

Uzskatu, ka pilsētā ir jābūt ne tikai klasiskajiem vēstures un kultūras tūrisma apskates objektiem, bet jāattīsta arī medicīnas un sporta tūrisms, jo pilsētā ir plašs medicīnas iestāžu tīkls, kur tiek piedāvāti dažādi medicīnas pakalpojumi, kā arī ir gana daudz sporta objektu, kur regulāri notiek dažādas sporta sacensības. 

Patlaban esam uzsākuši darbu ar medicīnas iestādēm un kopīgi skatāmies, kādus medicīnas un rehabilitācijas pakalpojumus būtu iespējams piedāvāt. Viena no medicīnas tūrisma stiprajām pusēm ir tā, ka tam nav sezonāls raksturs.

Veiksmīgai tūrisma attītībai bez ierastās tūrisma piedāvājumu paketes ne mazāk svarīga ir arī emocionālā sastāvdaļa -- ir jāpārdod emocijas. Aizvadītajā gadā Daugavpilī ar panākumiem aizritēja “Stret Food festivāls” , kas spēja gan apvienot vietējos restorānu un kafejnīcu īpašniekus, kas darbojas ēdināšanas biznesā, gan arī sniegt pozitīvas emocijas pasākuma apmeklētājiem.

Veiksmīga tūrisma jomas attīstība var dot nopietnu ieguldījumu pilsētas ekonomikas attīstībā.

* Kādi jauni apskates objekti pilsētā varētu tapt tuvākajā nākotnē?

-- Nenoliedzami, Daugavpils pērle ir cietoksnis. Tādēļ plānots turpināt tā attīstību, piesaistot aizvien jaunus īrniekus un veidojot aizvien jaunus objektus. Drīzumā cietoksnī durvis vērs atjaunotais Inženieru arsenāls. Pie Nikolaja vārtiem ir telpa, kur senos laikos bija apsardze. Tur tiek apsvērta iespēja izvietot, piemēram,  Dinaburgas cietoksnim veltītu ekspozīciju.

Cietoksnis ir arī laba vieta pastaigām. Turpmāk centīsimies izvietot tur aizvien vairāk Ziemassvētku noformējuma, lai būtu interesanti turp aizbraukt un pastaigāties arī ģimenēm.

Pagaidām ir grūti teikt, kāds izvērtīsies šis gads tūrisma jomā. Iespējams, ka, sakarā ar “Covid-19” izplatību, normāli strādāt, varbūt, varēsim tikai no maija, taču ceram, ka tūrisma jomā strādājošie varēs pilnvērtīgi strādāt un sasniegt normālus rādītājus. Arī aizvadītajā gadā mēs nezinājām, kā viss izvērtīsies. Ja sākumā bija vērojams tūristu skaita kritums, tad jau uz 1. novembri statistika liecināja, ka dati ir kā normālā gadā.

* Kā Daugavpils sadarbojas ar citām pašvaldībām tūrisma jomā?

-- Šobrīd Daugavpilij tūrisma jomā ir izveidojusies ļoti laba sadarbība ar tūrisma informācijas centriem citās Latgales pašvaldībās. Savu darbu mēs redzam tikai cieši sadarbojoties ar citu pašvaldību kolēģiem.

Mēs tūristiem piedāvājam gan Daugavpils piedāvājumu, gan arī iepazīstinām viņus ar tūrisma  iespējām Daugavpils novadā un citās reģiona pašvaldībās. Ja Daugavpilī tūrists visu jau ir apskatījis, būsim tikai priecīgi, ja viņš apstāsies Daugavpils novadā vai kādā citā pašvaldībā  Latgalē, jo ir ļoti svarīgi panākt, lai tūristi Latgalē uzkavējas ilgāku laiku un izmato šeit esošo naktsmītņuu un ēdināšanas iestāžu pakalpjumus. Ja šāda pieja būs arī pārējiem, tad  ieguvēja  būs visa Latgale.

Viens no svarīgākajiem tūrisma aģentūras uzdevumiem ir popularizēt savu pilsētu, vietējios māksliniekus un uzņēmējus. To mēs darām, izmantojot visas iespējas, tai skaitā arī ar suvenīriem. Patlaban pie mums var ieģādāties atklātnes ar Daugavpils skatiem, sērkociņu kārbiņas ar Daugavpils simboliku, vietējo kafiju, Daugavpils vafeles un raušus, kas jau paspējuši iemantot lielu popularitāti. Darbs pie jauniem suvenīriem ar Daugavpils simboliku turpinās. Plānots atjaunot arī zīmolu “Daugavpils prece”. Tāpat tūrisma aģentūra aicina uz sadarbību  privātos kolekcionārus, vēsturniekus un interesentus.