„Latgales Laiks” iznāk latviešu un krievu valodās visā Dienvidlatgalē un Sēlijā, „Latgales Laiks” latviešu valodā aptver Daugavpils pilsētu, Augšdaugavas novadu un apkārtējos novadus un pilsētas.
2024. gada 25. aprīlis
Ceturtdiena
Bārbala, Līksma
+6.2 °C
apmācies

Māra Čačkas “Klātienes dialogi” Daugavpils muzejā

Līdz ar muzeju un mākslas telpu atvēršanos individuāliem apmeklētājiem Daugavpils Novadpētniecības un mākslas muzejā atklāta un līdz 27. jūnijam būs aplūkojama grafiķa, mākslinieka un mākslas pedagoga Māra Čačkas lielformāta darbu personālizstāde “Klātienes dialogi”.

Izstāde “Klātienes dialogi” iezīmē atkalsatikšanos jeb šogad pirmo iespēju atkal apmeklēt muzejus un izstādes klātienē un aplūkot Māra Čačkas jaunākos mākslas darbus. Individuāla pieredze, kas veidojas tiešā saskarsmē starp skatītāju un mākslu, ļaujot uzrunāt un mēģinot atklāt mākslas darbos iekodēto abstrakto dialogu saturu un mākslinieka integrēto vēstījumu, šobrīd gūst īpašu vērtību. Izstāde muzeja telpās tika iekārtota jau februārī un tagad, četrus mēnešus vēlāk, sagaida pirmos skatītājus.

Pats mākslinieks ir pārliecināts, ka nekad nav bijis viens vai vientuļš. “Esmu nepārtrauktā tiešā un netiešā dialogā ar Cilvēku, kas kā vadmotīvs pavada mani radošajā ceļā tieši 20 gadus kopš pirmās personālizstādes. Pēdējā pusotra gada notikumi ir būtiski ietekmējuši ikvienu -- gan labā, gan ne tik labā veidā. Ir trūcis saskares, kas allaž ir bijusi tik būtiska un motivējoša arvien jaunām idejām un to realizācijām. Šis laiks ir daudz iemācījis. Arī to, kā veidot dialogu attālināti,” norāda Māris Čačka.

Pēdējos divos gados radītajā lielformāta darbu sērijā mākslinieks turpina attīstīt dialogu tēmu, kas bija klātesoša arī viņa līdzšinējā radošajā darbā un nozīmīgākajās personālizstādēs “Noteiktie un nenoteiktie dialogi ” (Mākslas stacija “Dubulti”, 2018) un “Dialogi. Paralēles. Dimensijas” (Nacionālais laikmetīgās mākslas centrs Baltkrievijā, 2019), Madonas novadpētniecības un mākslas muzejs, 2020). Šoreiz izstādes nosaukumā izvirzās ‘klātienes dialogi’, māksliniekam pievēršoties cilvēka ikdienā aktuālākajam un nozīmīgākajam, proti, saskarsmes nepieciešamībai.

Izstādes anotācijā kuratore Tatjana Černova raksta: “Komunikāciju dažādās formās un veidos, saskarsmi ar līdzcilvēkiem Māris Čačka atspoguļo grafiski gleznieciskiem izteiksmes līdzekļiem, radot vizuālus dialogu stāstus, kuru daudzajos krāsas slāņos konceptuāli attēlo savu sajūtu transformācijas izteikto un neizteikto vārdu, sastapto cilvēku, raisīto pārdomu un gūto emociju iespaidā. Pārklāšanās ar ikdienas saskarsmēm tiek vizualizēta, kārtojot slāni uz slāņa un tajā pašā laikā arī atslāņojot, izmantojot monotipijas elementus, lazēšanu un citas grafiskās tehnikas izteiksmes un nianses, līdz tiek panākta konkrēta kompozīcija, kādu mākslinieks to ir iecerējis.”

Citreiz vienam dialogam klāt nāk arī cits. Mākslinieks atklāj, ka vienā darbā dažādos slāņojumos iespējams saskatīt arī vairākas mijiedarbības un sarunu turpinājumus – gluži kā dzīvē, kur mēs nemitīgi pārklājamies gan ar informāciju, gan ar dažādām saskarsmēm. Vēlme eksperimentēt darbu radīšanas procesā un savienot pirmajā mirklī šķietami nesavienojamus mākslas medijus un tehnikas sekmē Māra Čačkas individuālā mākslinieciskā rokraksta veidošanos un nemitīgu attīstību, uzsver Izstādes kuratore.