„Latgales Laiks” iznāk latviešu un krievu valodās visā Dienvidlatgalē un Sēlijā, „Latgales Laiks” latviešu valodā aptver Daugavpils pilsētu, Augšdaugavas novadu un apkārtējos novadus un pilsētas.
2024. gada 26. aprīlis
Piektdiena
Alīna, Rūsiņš, Sandris
+5.9 °C
skaidrs laiks

Rotko mākslas centrā atklāta franču mākslinieces Elisas Maršālas izstāde “Starptelpa”

Aizvadītās nedēļas nogalē Daugavpils Marka Rotko mākslas centrā, klātesot pašai autorei un viņas talanta cienītājiem, tika atklāta franču mākslinieces Elisas Maršālas izstāde “Starptelpa”.

"Esmu pagodināta izstādīt savus darbus Marka Rotko mākslas centrā -- dižā mākslinieka bērnības pilsētā. Viņa darbi izceļas ar kompozīcijas dziļumu, ko tiem piešķir izmantoto krāsu vibrācijas. Te ir runa par nemateriālo pasauli un lietām, kas nav acīm saredzamas. Tieši tāpēc mani tik ļoti saista Rotko daiļrade. Arī savā glezniecībā es runāju par krāsu, gaismu un uztveri. Šajā izstādē demonstrēju savus trīs jaunākos darbu ciklus, hronoloģiskā secībā tie ir „Žalūzijas”, „Ietvari” un „Horizonti”,” izstādes atklāšanā atzina Elisa Maršāla.


Sērijā „Žalūzijas” ietvertie darbi ir veidoti no paralēli izkārtotiem krāsota koka līstēm. Katra darba priekšpuse ir balta, savukārt malas klāj krāsa, kas met atspulgus uz sienas, radot priekšstatu, ka visi darbi veido vienotu veselumu, un norādot uz mijattiecībām starp gleznu un atspulgu, aizpildītu un tukšu telpu. Sērijas nosaukums ir atsauce uz Vidusjūras reģionam raksturīgu logu aizsegu paveidu. Tas nozīmē, ka, atrodoties iekšpus, mēs varam skatīties ārā un palikt neredzami. Tā ir sava veida spēle starp redzamo un neredzamo, norāda māksliniece.


Darbi no sērijas „Ietvari” ir būvēti no četrām koka līstēm. Katra ietvara priekšpuse ir balta, savukārt iekšmalas ir nokrāsotas vienā krāsā, bet ārmalas -- citā. Iekšmalu krāsa atspoguļojas ietvara iekšienē. Tādējādi konstrukcija funkcionē kā ietvars, kas ierāmē paša radītās krāsainās gaismas netveramo vienkrāsainību. Līdz ar to mēs īsti nezinām, kurp vērst skatienu – vai mums jāskatās uz apgleznoto priekšmetu vai arī uz krāsas atspulgu? Tādējādi ar minimāliem izteiksmes līdzekļiem tiek panākts patiesi jaudīgs efekts.


Iesākto minimālisma pieeju māksliniece turpina arī sērijā „Horizonti”. Te izmantojot divas krāsas, audekls tiek sadalīts divās vienādās daļās. Audekls tiek pagriezts vertikāli, horizontāli pretnostatot divus vienāda izmēra taisnstūrus. Abu krāsu pārklāšanās iezīmē dobu centrālo līniju. Katrā pusē krāsa ir lieta, tad slīpēta, atkārtojot procedūru vairākas reizes.


Izstādes kuratore Tatjana Černova norāda, ka iekrāsotā gaisma, kas parādās franču mākslinieces Elisas Maršālas darbos, ir fokusēta telpā starp gleznas dažādajām sastāvdaļām, veidojot jaunu dimensiju. Savas radošās koncepcijas pamatu māksliniece rod glezniecībā, traktējot to kā fundamentālu formu un aicinot skatītāju uztvert medija pamatstruktūru un daudzveidīgās īpašības. Maršāla strādā ar krāsas vieliskumu, lai vērstu uzmanību uz uztveres jēdzienu, izmantojot gaismu, kas top redzama mākslasdarba baudīšanas procesā.


Māksliniece uzskata, ka gaisma, kas staro viņas darbu iekšienē, ir to galvenā un neatņemamā sastāvdaļa, kas uzsver krāsas nemateriālo dabu. Viņa atsakās no otām un izmanto īpašu tehniku: krāsa tiek lieta, tai tiek ļauts plūst, bet gleznai -- pašizpausties, kas palīdz iegūt sevišķi gludu krāsotu virsmu.


Franču māksliniece Elisa Maršāla dzīvo un strādā Parīzē. Kopš 2006. gada regulāri piedalās mākslas izstādēs un mesēs. Iepriekš piedalījusies izstādēs un rīkojusi personālizstādes daudzviet Francijā, tostarp “Salon de Montrouge” un “Salon des Réalités Nouvelles”, kā arī Japānā. Līdz ar izstādi Daugavpils Marka Rotko mākslas centrā Elisas Maršālas darbi tiek pirmoreiz piedāvāti Latvijas skatītājam.


Elisas Maršālas izstāde “Starptelpa” Daugavpils Marka Rotko mākslas centrā būs skatāma līdz 16. janvārim. Ierodoties uz izstāžu apskati, apmeklētājiem tiks pārbaudīts “Covid-19” vakcinācijas vai pārslimošanas sertifikāts un personu apliecinošs dokuments.